مسائل دیگر استحاضه

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
احکام بانوان (جدید)
روزه در حال استحاضه 8 غسل جنابت


مسأله ـ هر گاه قبل از داخل شدن وقت نماز، وضو یا غسل را انجام داده باشد باید در موقع نماز، بنابر احتیاط واجب، آن را اعاده کند. مگر این که در این وسط مطلقآ خونى نبیند.
مسأله ـ در تمام مواردى که غسل بر زن مستحاضه واجب مىشود اگر غسلهاى مکرّر براى او ضرر دارد، یا مایه مشقّت زیاد است، مىتواند به جاى آن تیمّم کند.
مسأله ـ زن مستحاضه بعد از آن که خونش قطع شد، فقط براى اوّلین نماز باید کارهاى استحاضه را انجام دهد.
مسأله ـ هر گاه نداند استحاضه او قلیله است یا کثیره، بنابر احتیاط واجب باید قبل از نماز، خود را وارسى کند، و اگر نمىتواند خود را وارسى کند، احتیاط آن است که هم
وظیفه استحاضه کثیره را انجام دهد و هم قلیله، امّا اگر حالت سابق او معلوم است که کثیره یا قلیله بوده، مىتواند به وظیفه همان حالت سابق ادامه دهد.
مسأله ـ هر گاه زن مستحاضه بعد از نماز، خود را وارسى کند و خون نبیند، با وضویى که دارد مىتواند نماز دیگر را بخواند، هر چند بعد از مدّتى دوباره خون بیاید.
مسأله ـ هر گاه زن مستحاضه بداند پیش از گذشتن وقت نماز بکلّى پاک مىشود و یا به اندازه خواندن نماز، خون قطع مىگردد، بنابر احتیاط واجب باید صبر کند و هنگامى که پاک شد غسل کند، یا وضو بگیرد و نماز را بخواند.
مسأله ـ مستحاضه باید بعد از غسل یا وضو فورآ مشغول نماز شود، ولى گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهاى قبل از نماز، بلکه انتظار جماعت به اندازه معمول، اشکال ندارد. و در نماز نیز مىتواند مستحبّات، مثل قنوت و مانند آن، را انجام دهد.
مسأله ـ هر گاه خون به بیرون جریان دارد چنانچه براى او ضرر نداشته باشد، باید پیش از غسل و بعد از آن، بوسیله پنبه و مانند آن، از بیرون آمدن خون جلوگیرى کند، ولى اگر این کار مشقّت زیاد دارد، لازم نیست.
مسأله ـ هر گاه در موقع غسل خون قطع نشود، ضررى براى غسل ندارد، خواه ترتیبى باشد یا ارتماسى.
مسأله ـ زن مستحاضه مىتواند نماز قضا بخواند، ولى براى هر نماز بنابر احتیاط واجب باید یک وضو بگیرد، ولى براى خواندن نوافل روزانه، همان وضوى نماز واجب کافى است. همچنین براى تمام نماز شب یک وضو کفایت مىکند، به شرط این که پشت سرهم بجاآورد.
سؤال ـ آیا زن در ایّام استحاضه مىتواند قرآن تلاوت نماید؟
جواب : اگر وظائف مستحاضه را انجام دهد در حکم طاهر است، و همه عبادات را مىتواند انجام دهد.
سؤال ـ چه چیزهایى بر زن مستحاضه حرام است؟ به عنوان مثال، آیا آمیزش با او جایز است؟

جواب : در صورتى که غسلهاى خود را انجام دهد در حکم زن طاهر است.
سؤال ـ تکلیف خانمى که چند ماه پى در پى لکّه مىبیند چیست؟ لازم به ذکر است که اطبّاء احتمال مىدهند که این خونها مربوط به زخمهاى درونى باشد.
جواب : مسأله دو صورت دارد، اگر ثابت شود که خون مربوط به زخم یا دمل است غسل ندارد، بلکه باید طبق معمول وضو بگیرد و نماز بخواند. و اگر خون مربوط به عوارض رحم بوده باشد استحاضه است، چنانچه کم باشد، در حدود دیدن لکّههاى مختصر، باید براى هر نماز فقط وضو بگیرد و غسل ندارد، و باید بدن را بشوید و نماز بخواند. و اگر جریان دارد غسل واجب مىشود (یک غسل براى نماز صبح، و غسل دیگر براى ظهر و عصر، و غسل سوم براى مغرب و عشا) و اگر غسل براى او ضرر یا مشقّت شدید دارد مىتواند تیمّم کند.
سؤال ـ طلاق زن مستحاضه چه حکمى دارد؟ و با چه شرایطى صحیح است؟
جواب : در صورتى که غسلهاى خود را انجام داده باشد، طلاق او در طُهر غیر مواقَع(1)  صحیح است.
 
سؤال ـ آیا زن مستحاضه مىتواند داخل مسجد الحرام یا مسجد النبى شود، و یا در بقیّه مساجد توقّف داشته باشد؟ ورود او به حرم ائمّه اطهار(ع) چه حکمى دارد؟
جواب : در صورتى که غسلهاى خود را انجام داده باشد ورود و توقّف در این مکانها براى او اشکالى ندارد.
سؤال ـ آیا استحاضه (همانند نفاس) اختصاص به زنان دارد، یا دوشیزگان هم مستحاضه مىشوند؟ لطفآ توضیح دهید.
جواب : در این مسأله فرقى میان زنان متأهّل و غیر متأهّل نیست.
سؤال ـ جدیدآ پزشکان کارى مىکنند که به وسیله تقویتهاى هورمونى، خونریزى قاعدگى ادامه مىیابد. در این صورت آیا خونى که بعد از پنجاهسالگى دیده
مىشود، و تمام شرایط خون حیض را دارد، استحاضه است یا حیض محسوب مىشود؟
جواب : در صورتى که تمام شرایط قائدگى در آن جمع باشد، حیض محسوب مىشود.
سؤال ـ با توجّه به درمان جدید یائسگى، و با عنایت به این که یائسگى یک بیمارى تلقّى مىشود، و پزشک با زن یائسه به عنوان بیمار برخورد مىکند، و داروهایى که به این بیماران داده مىشود همان حیض و خونریزىهاى قبل از یائسگى را ایجاد مىکند، و از آن جا که بعد از یائسگى تمام خونهایى که دیده مىشود استحاضه محسوب مىشود، تکلیف فردى که از سنّ 48 سالگى (سنّ طبیعى یائسگى) و گاهآ در سنّ 20 سالگى یا کمتر یا بیشتر یائسه مىشود، و تحت این درمانها قرار مىگیرد، چیست؟ از آن جا که یائسگى بیمارى تلقّى مىشود، و این فرد خود با مشکلات بسیارى دست و پنجه نرم مىکند، تکلیفش چیست؟ با توجّه به این که اگر استحاضه قرار دهیم، غسلهاى پى در پى گاهآ باعث زحمت زیاد مىشود، آیا در صورت ضرر نداشتن آب مىتواند، تیمّم کند؟ از آن جا که 70 درصد زنان به این گونه احکام عمل نمىکنند، تکلیف این افراد چیست؟
جواب : راه حلّ اسلام در این زمینه آسان است. یائسگى مانند پیرى نوعى سیر طبیعى عمر است، و نباید آن را بیمارى دانست. هر چند تقویت کردن براى پیشگیرى از عوارض آن خوب است. همان گونه که در سالخوردگان نیز مطلب چنین است. بنابراین، تمام کسانى که به سنّ پنجاه سال قمرى مىرسند، خونهایى که مىبینند استحاضه است، مگر این که داراى تمام شرایط عادت ماهیانه باشد. و در مواردى که غسل کردن براى آنها ضرر یا مشقّت زیاد دارد، مىتوانند به جاى آن تیمّم کنند، و نماز خود را بخوانند. 


(1) . منظور از «طُهر غیر مواقَع» این است که پس از پاک شدن از عادت ماهانه نزدیکى نکرده باشند. این حالت راطهر غیر مواقع مىگویند، و طلاق در چنین حالتى صحیح است.
روزه در حال استحاضه 8 غسل جنابت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma