مسأله ـ آمیزش جنسى و نزدیکى کردن به هنگام عادت، هم بر زن حرام است و هم براى مرد.
مسأله ـ هرگاه مرد در حال حیض با همسر خود نزدیکى کند مستحبّ است کفّاره دهد؛ و کفّاره آن در ثلث اوّل روزهاى حیض، یک مثقال طلاى سکّه دار، یا قیمت آن است (مثقال شرعى 18 نخود مىباشد) و اگر در ثلث دوم باشد، نیم مثقال و اگر در ثلث سوم باشد یک چهارم مثقال است، بنابر این اگر ایّام عادت شش روز است دو روز اوّل یک مثقال، دو روز وسط نیم مثقال، و دو روز آخر یک چهارم مثقال کفّاره دارد.
مسأله ـ هر گاه بخواهد قیمت طلا را بپردازد باید به قیمت روزى که مىپردازد حساب کند؛ نه قیمت روزى که آمیزش کرده.
مسأله ـ بازى کردن با همسر در حال حیض حرام نیست، و کفّاره هم ندارد.
مسأله ـ هرگاه نزدیکى را تکرار کند مستحبّ است کفّاره را نیز تکرار کند.
مسأله ـ اگر مرد در حال نزدیکى بفهمد زن حائض شده، باید فورآ از او جدا شود و اگر جدا نشود، گناه کرده و بنابر احتیاط مستحب باید کفّاره نیز بپردازد.
مسأله ـ اگر مرد با زن حائض زنا کند، یا با زن حائض بیگانهاى به گمان این که همسر خود اوست نزدیکى نماید، احتیاط آن است که کفّاره دهد.
مسأله ـ کسى که نمىتواند کفّاره بدهد بهتر آن است که صدقهاى بدهد و اگر نمىتواند، باید از گناه خود استغفار کند.
سؤال ـ مردى با همسرش، که در حال عادت ماهیانه است، مشغول ملاعبه
مىشود، اگر شک کند که بىاختیار دخول صورت گرفته یا نه، چه حکمى دارد؟ آیا کار حرامى کرده و باید کفّاره بپردازد؟
جواب : مادام که یقین ندارد، کار حرامى انجام نشده و کفّارهاى ندارد.
سؤال ـ آیا حرمت جماع و نزدیکى در حال حیض و کفّاره آن، شامل آمیزش جنسى غیر اختیارى هم مىشود؟ اگر از روى فراموشى باشد چطور؟ آیا انزال نیز شرط است؟
جواب : این حکم شامل صورت فراموشى نمىشود، و انزال شرط نیست.
سؤال ـ آیا حرمت آمیزش در حال حیض و کفّاره آن، اختصاص به شوهر دارد؟ یا شامل زن هم مىشود؟
جواب : حرمت مربوط به هر دو مىباشد؛ ولى کفّاره مخصوص مرد است.
سؤال ـ زنى در روزهاى پایانى عادت ماهیانه است، ولى شک دارد که پاک شده یا نه، آمیزش جنسى در چنین صورتى چه حکمى دارد؟
جواب : جایز نیست.
سؤال ـ آیا نزدیکى با همسر در حال عادت ماهیانه، پس از قطع خون و قبل از غسل، جایز است؟
جواب : جایز است؛ ولى احتیاط مستحب در ترک آن است.
سؤال ـ از حضرتعالى نقل شده است که آمیزش با حائض پس از قطع عادت ماهیانه و قبل از غسل جایز است، آیا این حکم در سایر محرّمات حائض (مانند طلاق، مسّ خطّ قرآن، داخل نشدن در مسجد و...) نیز جارى است؟
جواب : موارد مختلف است؛ رفتن به مسجد، مسّ خطّ قرآن و نماز و مانند آن مشروط به غسل است، ولى طلاق مشروط به غسل نیست.
مسأله ـ هر گاه زن بگوید: «حائض هستم» یا «از حیض پاک شدهام» حرف او قبول است؛ مگر این که مورد سوءظن باشد.