طرح اشکال : گفتیم از قدیم به عقیده شیعه درباره مهدى خرده مى گرفتند که: اگر او فرزند امام عسکرى است و به سال 255 هجرى از مادرش نرجس تولّد یافته و هنوز زنده است، باید هم اکنون بیش از هزار سال از عمرش بگذرد، در حالى که نه مشاهدات روزانه ما افرادى با چنین عمر طولانى به ما نشان مى دهد;
و نه علم و دانش روز مى پذیرد;
و نه تاریخ شبیه آن را به خاطر دارد.
* * *
بررسى و تحقیق:
ما هم با ایراد کنندگان در این قسمت همصدا هستیم که عمرهاى عادى و معمولى که مى بینیم غالبا از یکصد سال تجاوز نمى کند; و بندرت به یکصد و بیست سال مى رسد، و افرادى که در عصر ما به یکصد و پنجاه یا شصت سال و بیشتر رسیده باشند جزء نوادر جهان محسوب مى گردند.(1)
ولى براى یک بحث علمى و تحقیقى پیرامون مسأله طول عمر هیچ گاه نمى توان به این مقدار قناعت کرد بلکه باید امور زیر را مورد بررسى قرار دهیم و ببینیم:
آیا عمر طبیعى حدّ ثابتى دارد؟ فیزیولوژى امروز در این باره چه مى گوید؟
آیا راهى براى افزایش طول عمر هست؟
آیا تا کنون افراد استثنایى که در ساختمان جسمى و روحى و اعضاى بدن، و حواسّ مختلف، و سایر صفات عمومى انسانها با دگران فرق داشته باشند دیده شده اند؟
آیا تاریخ واقعاً کسانى را با عمرهاى طولانى تر از آنچه امروز مى بینیم به خاطر دارد؟
و از همه اینها گذشته، باید دید کسانى که این اشکال را طرح کرده چه کسانى هستند و برداشت آنها از مسائل مختلف مذهبى چیست؟