سقط جنین

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
رساله احکام بانوان
جلوگیرى از انعقاد نطفهتلقیح

سؤال 828: آیا سقط جنین صورت مجازى دارد؟

جواب : در صورتى که یقین، یا خوف خطر، یا ضرر مهمّى براى مادر داشته باشد، در مراحل اولیّه جایز است.

سؤال 829: سقط جنین کافر و مسلمان چه حکمى دارد؟

جواب : واضح است که ساقط کردن جنین مسلمان جایز نیست; حتى اگر فرزند نامشروع باشد. و در مورد بچّه هاى کفّار نیز ساقط کردن مجاز نیست; حتّى اگر در مذهب آنها فرزند نامشروع باشد.

سؤال 830: آیا سقط جنین جایز است و اگر جایز باشد دیه دارد؟

جواب : در صورتى که از گفته متخصّصین یقین، یا خوف خطر، یا ضرر مهمّى حاصل شود اقدام به سقط جنین جایز است (البتّه مادامى که به صورت انسان کامل در نیامده باشد) و چون احتمال تعلّق دیه مى رود، احتیاط آن است که ورثه این کودک دیه را ببخشند.

سؤال 831: آیا در موارد زیر، قبل از ولوج روح(1) مى توان سقط درمانى انجام داد:

الف: در بیماریهایى که مى دانیم مسلّماً جنین پس از تولّد خواهد مرد.

ب: در بیماریهاى ژنتیکى.

ج: در ناهنجاریهاى نوزادان «مثل آنانسفالى».

جواب : سقط جنین در این موارد اشکال دارد، به خصوص این که پیش بینى هاى فوق جنبه قطعى ندارد; ولى پس از ولوج روح جایز نیست.

سؤال 832: سقط جنین غیر شیعه چگونه است؟

جواب : سقط جنین در هیچ مورد جایز نیست; مگر در موارد ضرورت.

سؤال 833: آیا سقط جنین پس از ولوج روح، اگر علم به تلف شدن مادر و جنین باشد، جایز است؟

جواب : در فرض مسأله که اگر مادر به همان حال باقى بماند، هر دو مى میرند، مى توان با سقط جنین، جان مادر را نجات داد.

سؤال 834: اگر مادرى براى سقط بچّه اش کارى انجام ندهد، لکن با مراعات نکردن موارد لازم و تهیّه نکردن شرایط حفظ جنین، باعث سقط بچّه شود، آیا کار حرامى کرده است؟

جواب : اگر در حفظ جنین مطابق معمول کوتاهى کرده باشد مسؤول است.

سؤال 835: زنى که در ماه هفتم حاملگى به سر مى برد، در اثر تصادف نیاز به عمل جرّاحى فورى پیدا مى کند، که لازمه اش بیهوش نمودن اوست، ولى در اثر بیهوشى بچّه مى میرد (یقین به فوت بچّه داریم) آیا لازم است مادر، جرّاحى و عمل شود؟

جواب : اگر جان مادر در خطر است و راه منحصر به عمل جرّاحى و بیهوشى باشد مانعى ندارد.

سؤال 836: در فرض بالا، در صورتى که احتمال فوت بچّه برود، آیا باز هم جایز است مادر عمل شود؟

جواب : با شرایط بالا، این فرض به طریق اولى جایز است.

سؤال 837: دکترها به مادرى دارویى داده اند که بخورد تا بچّه اش سالم بماند و سقط نشود، آیا زن مى تواند به منظور سقط جنین دارو را استفاده نکند؟

جواب : جایز نیست.

سؤال 838: در زن حامله اى که مبتلا به سرطان رحم شده است و درمان آن به اشعه درمانى نیاز دارد و این کار هم باعث ناقص الخلقه شدن جنین مى شود، آیا مى توان قبل از اشعه درمانى، سقط درمانى کرد؟

جواب : اگر ناقص الخلقه شدن او قطعى و شدید است و در مراحل نخستین باردارى و قبل از رسیدن به مرحله جنین کامل باشد و راه درمان نیز منحصر به این راه گردد، مانعى ندارد.

سؤال 839: اگر پزشک به طور قطع تشخیص دهد که فرزندان بعدى زن و شوهرى، ناقص العضو خواهند شد، بفرمایید:

1. در صورت سؤال والدین، آیا بر طبیب واجب است واقعیّت را به آنان اطّلاع دهد؟

2. در صورت عدم سؤال آنان، آیا بر طبیب واجب است به آنان بگوید، تا آنان از تولّد چنین فرزندانى جلوگیرى نمایند؟ اگر واجب نیست، آیا گفتنش حرام مى باشد؟

3. اگر طبیب احتمال دهد که آنان در صورت اطّلاع از این مطلب، هر بار که فرزند پیدا کنند اقدام به سقط وى خواهند نمود، در اینجا وظیفه طبیب چیست؟

جواب : 1. واجب نیست مگر این که در سرنوشت بیمار اثر مهمّى داشته باشد.

2. در این گونه موارد اگر مسأله مهمّى است طبیب کتمان نکند.

3. طبیب باید به وظیفه خود عمل کند و اگر بیمار عمل خلافى انجام دهد او مسؤول نیست، منتهى طبیب وظیفه خود را در امر به معروف و نهى از منکر انجام دهد.

سؤال 840: خانمى دچار بیمارى چشمى گردیده و اطبّاء نظر به عمل جرّاحى بطور اورژانسى داده اند، امّا متأسّفانه این خانم داراى حمل سه ماهه مى باشد که باید اوّل سقط جنین انجام دهد و بعد عمل جرّاحى چشم را به انجام برساند و اگر چشم خود را عمل نکند کور مى شود و همچنین ضررهاى زیادى نسبت به جنین وارد مى گردد، در این صورت آیا سقط جنین جایز است؟

جواب : در فرض مسأله پایان دادن به باردارى ظاهراً مانعى ندارد.

سؤال 841: آیا سقط عمدى جنینى که مطمئنّیم، یا احتمال مى دهیم، معیوب و نارسا مى باشد، در هر ماهى از باردارى، اگر دیه لازمه هم پرداخت شود، مجاز است؟

جواب : هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد و باقى ماندن جنین در آن حالت و سپس تولّد ناقص آن، باعث عُسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، با این شرایط مانعى نداردو احتیاطاً باید دیه را بدهند.

سؤال 842: اگر طبیب تشخیص قطعى دهد که ماندن جنین در شکم مادر موجب مرگ مادر مى گردد، بفرمایید:

1. آیا جایز است جنین را در شکم مادر از بین ببرد، تا مادر سالم بماند؟

2. آیا مى توان مادر را به همان حال باقى نهاد تا بچّه سالم بماند و مادر بمیرد؟

3. اگر در باقى گذاردن مادر به همان حال، احتمال مرگ، هم براى مادر و هم براى بچّه در کار باشد، تکلیف چیست (یعنى احتمال مرگ و سلامتى براى هر دو مساوى باشد)؟

جواب : 1. چنانچه خلقت جنین کامل نشده مانعى ندارد.

2. هرگاه بچّه به صورت انسان کامل در نیامده باشد، سقط جنین براى نجات مادر اشکال ندارد.

3. اگر بدانیم یک از آن آن دو قطعاً نجات پیدا مى کند، باید آنها را به حال خود گذاشت تا یکى از آن دو بدون دخالت انسان دیگرى نجات یابد و اگر امر دایر میان این است که هر دو بمیرند یا فقط جنین بمیرد مى توان جنین را سقط کرد تا مادر زنده بماند.

سؤال 843: در صورتى که پدر و مادر به اتّفاق هم (نعوذ باللّه) سبب سقط جنین شوند، دیه جنین به چه کسى مى رسد؟

جواب : در صورتى که هر دو سبب شوند دیه به طبقه دوم از ورثه مى رسد و اگر طبقه دوم موجود نباشد، به طبقه سوم مى رسد.

سؤال 844: در مواردى که پزشک باید سقط جنین کند، دیه لازمه باید توسّط چه کسى پرداخت شود؟ آیا پزشک باید قبلا شرط کند که دیه بر عهده وى نیست و آیا این شرط، جهت رفع دین از وى کافى است؟

جواب : احتیاط این است که طبیب با بیمار یا کسان او شرط کند که دیه را خودشان بپردازند و الّا خودش باید عهده دار دیه شود (بنابر احتیاط).


1. ولوج روح زمانى است که بچّه در شکم مادر به حرکت در مى آید، که معمولا در حدود چهار ماهگى است.
جلوگیرى از انعقاد نطفهتلقیح
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma