مسأله 369: یکى از شرائط نماز جماعت، نبودن حایل و مانع میان امام و مأموم و نیز میان مأمومین نسبت به یکدیگر است، امّا اگر مأموم زن باشد حایل میان او و مردان مانعى ندارد.
سؤال 370: آیا دیوار حائل بین صفوف بانوان و آقایان، قاطع صفوف نماز جماعت مى باشد؟
جواب : در صورتى که دیوار به قدرى بلند نباشد که دو محل را از هم جدا کند و در واقع همه آنها زیر یک سقف نماز بخوانند، اشکال ندارد.
مسأله 371: اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد; ولى امامت زن براى زنان (با وجود سایر شرائط) مانعى ندارد.
مسأله 372: زن مستحاضه، بنابر احتیاط واجب، حق ندارد امام جماعت بانوان شود.
مسأله 373: مستحبّ است به امید ثواب الهى، امور زیر در جماعت رعایت شود:
الف: اگر مأموم یک زن است و امام جماعت مرد است، مأموم در طرف راست امام بایستد، بطورى که جاى سجده اش مساوى زانو یا قدم امام باشد و اگر یک مرد و یک زن، یا یک مرد و چند زن باشند، مرد در سمت راست امام و بقیّه پشت سر امام مى ایستند و اگر چند مرد یا چند زن باشند، همه پشت سر امام مى ایستند و اگر چند مرد و چند زن باشند، مردها پشت سر امام و زنها پشت سرمردها بایستند.
ب: اگر امام و مأموم هر دو زن باشند در یک صف مى ایستند; ولى امام کمى جلوتر مى ایستد.
سؤال 374: طىّ پرسشنامه اى که بین دانشجویان این دانشگاه توزیع گشت، سؤالاتى در مورد نماز جماعت دانشگاه مطرح شد، از پاسخ هاى جمع آورى شده معلوم شد که اهمّیّت نماز جماعت و شرکت در آن در مساجد، براى خانم ها محلّ سؤال مى باشد. مثلا بعضى از خانم ها بر این باورند که: «مستحبّ است زنان نماز خود را در خانه بجاى آورند» یا «نماز جماعت آن قدر که براى آقایان ثواب دارد، براى خانم ها ثواب ندارد» این قبیل تفکّرات مانع حضور برخى از خانمها در نماز جماعت شده است. لطفاً نظر مبارک را پیرامون مطالب فوق بیان فرمائید.
جواب : در شرایط فعلى براى زنان نیز مستحبّ است که نماز خود را در مسجد و با جماعت بخوانند و مطمئنّاً ثواب زیادى دارد.