مسأله 286: نماز میّت پنج تکبیر و چهار ذکر دارد که تنها در ذکر چهارم بین میّت مرد و زن تفاوت وجود دارد و در بقیّه مثل هم هستند، بنابراین هر گاه میّت، زن باشد کافى است که بعد از تکبیر چهارم بگوید:
اَللّهُمَّ اغْفرْ لِهذِهِ المیّت و اگر این ذکر را بگوید بهتر است: اَللّهُمَّ اِنَّ هذِه اَمَتُکَ وَ ابْنَةُ عَبْدِکَ وابْنَةُ اَمَتِکَ نَزَلَتْ بِکَ وَ اَنْتَ خَیْرُ مَنْزُول بِها، اَللّهُمَّ انّا لا نَعْلَمُ مِنْها اِلاّخَیْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِها مِنّا اَللّهُمَّ اِنْ کانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فى اِحْسانِها وَ اِنْ کانَتْ مُسیئَةً فَتَجاوَزْ عَنْها وَ اغْفِرْ لَها اَللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَکَ فى اَعْلى عِلّییّنَ وَ اخْلُفْ عَلى اَهْلِها فِى الْغابِرینَ وَ ارْحَمْها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحمینَ.
مسأله 287: مستحبّ است به امید ثواب پروردگار، امام جماعت یا کسى که فرادى نماز میّت مى خواند، اگر میّت زن است مقابل سینه اش بایستد.
مسأله 288: مستحبّ است به امید ثواب پروردگار، زن حائض، در صورتى که نماز میّت را به جماعت مى خواند، در یک صف تنها بایستد.
سؤال 289: آیا زن مستحاضه کثیره که غسل خود را انجام نداده و نیز زن نفساء درحکم زن حائض هستند، که باید در یک صف تنها بایستند؟ یا حکم فوق مخصوص زن حائض است؟
جواب : این حکم درباره حائض و نفساء است و شامل مستحاضه نمى شود.