«تكاثر» از ريشه كثرت، در فرهنگ قرآنى به معناى فزون طلبى در اموال و اولاد، جهت
فخرفروشى و مباهات بر يكديگر است; راغب اصفهانى در مفردات مى گويد: «المكاثرة
والتكاثر التبارى(1) في كثرة المال والعزّ; مكاثرة و تكاثر به معناى تنافس، چشم و
هم چشمى و رقابت نمودن جهت فزونى مال و آبروست».(2)
بر همين اساس در سوره حديد تكاثر يكى از مراحل دنياپرستى به حساب آمده است:
(اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ
بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِى الاَْمْوَالِ وَالاَْوْلاَدِ)(3) و تفاوت آن با «تفاخر»
در اين است كه «تفاخر» مربوط به مباهات در انساب و احساب است; ولى «تكاثر» مباهات
در زمينه اموال و اولاد و غير آن.(4) در لسان بعضى از روايات واژه تكاثر، مترادف با
«كنز» به معناى جمع مال و ذخيره كردن و راكدگذاشتن آن بدون لحاظ تفاخر و مباهات
استعمال شده است; در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)درباره تكاثر در
اموال مى خوانيم: «التكاثر في الأموال، جَمْعُها من غير حقِّها ومَنْعها من حقِّها
وشَدُّها في الأوعية; تكاثر، جمع آورى اموال از طرق نامشروع و خوددارى از اداى حق
آن و اندوختن آن در خزينه ها و صندوق هاست».(5)
معناى سومى نيز براى اين واژه در استعمالات روزمره فارسى مشاهده مى شود و آن عبارت
است از مطلق ثروت اندوزى و جمع مال، خواه مباهاتى در آن باشد يا نباشد و چه در چرخه
توليد قرار گيرد يا نگيرد.
(1) . تبارى الرجلان: «تعارضا و فعل كلاهما مثل ما يفعل صاحبه و تنافسا» (المعجم الوسيط، ماده «برى»). (2) . مفردات راغب، ماده كثر. (3) . حديد، آيه 20 . (4) . ر.ك: التفسير المنير و غرائب القرآن والميزان، ذيل آيه اوّل از سوره تكاثر. (5) . تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 662، ح 8 .