در بحث گذشته موارد «تحریم تقیّه» و به تعبیر دیگر مواردى که شکستن سد تقیّه در آن لازم است بررسى شد و از مجموع آن بحث روشن گشت که موارد زیادى وجود دارد که نه تنها تقیّه در آن مجاز نیست بلکه از «گناهان کبیره» محسوب مى شود.
چه این که تقیّه در آنها باعث شکست، و عقب گرد و گسترش فساد و گناه، و جرأت ظالمان، و پوشیده ماندن حق و تزلزل ارکان اسلام مى گردد.
اکنون باید به سراغ موارد «وجوب تقیّه ـ توأم با آگاهى از هدف و فلسفه آن ـ برویم و چون این دو (موارد وجوب، و هدف) با یکدیگر پیوند دارند با ذکر خطوط اصلى هدف تقیّه هاى سازنده، موارد وجوب آن نیز روشن مى گردد.
به طور خلاصه تقیّه براى چند هدف واجب مى شود: