2. پیامبر(صلى الله علیه وآله) و فراموشى!

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
داستان یاران
1. فلسفه إن شاءالله معناى ترک اولى


سؤال: آیا ممکن است به پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) نیز حالت نسیان و فراموشى دست دهد؟ و اگر جواب منفى است، معناى آیه که فراموشى را به آن حضرت نسبت داده چیست؟
جواب: برخى از مفسّران معتقدند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) فراموشى ندارد، و آنچه در این آیه شریفه ذکر شده اشاره به امّت پیامبر دارد و این آیه، شبیه آیه شریفه: «(لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ); اگر مشرک شوى، تمام اعمالت تباه مى شود و از زیانکاران خواهى بود»(1) مى باشد زیرا بدون شک پیامبر نه مشرک
مى شود و نه اعمالش حبط مى گردد، امّا این امکان در مورد امّت آن حضرت وجود دارد. بنابراین معناى آیه این است که: «اى امّت محمّد! مراقب اعمال خود باشید. مبادا عمرى عبادت و اطاعت کنید و در پایان عاقبت به خیر نشوید و اعمالتان حبط گردد».
در آیه محلّ بحث نیز خطاب، متوجّه مردم است که إن شاءالله را در کارهاى خود فراموش نکنند. بعضى نیز گفته اند: فراموشى إن شاءالله گناه نیست، بلکه ترک اولى است بنابراین اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) هم مرتکب آن شده و آن را فراموش کرده باشد اشکالى ندارد.


(1). سوره زمر، آیه 65.
1. فلسفه إن شاءالله معناى ترک اولى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma