فضيلت نوشيدن آب و خواصّ آن
1. در احاديث معتبر آمده است كه بهترين آشاميدنىهاى دنيا و
آخرت،آب است.[1]
2. از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هر كس از آشاميدن آب دنيا لذّت ببرد،
خداوند متعال در آخرت او را از آشاميدنىهاى بهشت
بهرهمند مىسازد تا از آنها هم لذّت ببرد».[2]
3. در حديث است كه كسى از امام صادق عليه السلام پرسيد: آب چه طعمى دارد؟ حضرت فرمود: «طعم
حيات، زيرا خداوند متعال در قرآن كريم فرمايد: وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ
شَىْءٍ حَىٍّ أَفَلاَ يُؤْمِنُونَ».[3]
4. در حديث ديگرى مىخوانيم كه كسى خدمت امام صادق علیه السلام رسيد، در حالى كه حضرت خرما
تناول مىكرد و پس از آن آب نوشيد. عرض كرد: اگر بعد از خرما آب نخوريد بهتر است.
حضرت فرمود: «براى اين خرما مىخورم كه لذّت نوشيدن آب را ببرم».[4]
5. در حديث است كه ابن ابى طيفور خدمت امام كاظم عليه السلام رسيد (ظاهراً اين شخص طبيب بود
و حضرت كسالتى داشت). حضرت را از نوشيدن آب برحذر داشت. حضرت فرمود: «نوشيدن آب
اشكالى ندارد، زيرا غذا را در معده جابهجا مىكند و غضب را فرو مىنشاند و بر عقل
مىافزايد و از صفرا مىكاهد».[5]
آبهايى كه نوشيدن آن سفارش شده
آب زمزم
1. از حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «بهترين آب روى زمين آب زمزم
و بدترين آن آب برهوت است؛ برهوت سرزمينى است در يمن كه ارواح كافران را شبانه به
آنجا مىبرند و در عذاب هستند».[6]
2. در حديثى ديگر فرمود: «آب زمزم دواى هر دردى است».[7]
3. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «آب زمزم درمان هر بيمارى است».[8]
4. در حديثى ديگر فرمود: «آب زمزم را براى هر حاجتى بنوشند آن حاجت برآورده
مىشود».[9]
آب فرات
1. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «گمان نمىكنم كام كودكى را با آب فرات
بردارند مگر اينكه دوستدار ما اهل بيت شود».[10]
2. در حديثى ديگر فرمود: «پيوسته دو ناودان از آب بهشت در آب فرات
فرو مىريزد».[11]
3. در سخنى ديگر فرمود: «اگر هم فاصله بين من و آب فرات بسيار باشد، براى شفا به
آنجا مىروم و از آب فرات مىنوشم».[12]
4. در حديثى ديگر فرمود: «اگر نزديك آب فرات بودم دوست مىداشتم صبح و
شام نزد آن
بروم».[13]
5. از حضرت على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «اگر اهل كوفه كام فرزندان خود را از آب
فرات بردارند، همه آنها شيعه ما خواهند شد».[14]
6. از امام سجّاد علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «فرشتهاى هر شب سه مثقال از مشك بهشتى
در آب فرات مىريزد. و هيچ نهرى در شرق و
غرب عالم پربركتتر از نهر فرات نيست».[15]
آب باران و آب ناودان كعبه
1. از حضرت على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «از آب باران بنوشيد كه بدن را پاك
و دردها و بيمارىها را از بدن بيرون مىكند».[16]
2. در حديث است كه مصادف از ياران حضرت صادق
علیه السلام مىگويد: يكى از دوستان ما در مكّه
بيمار شد، بيماريش چندان شدّت گرفت كه به حال احتضار افتاد. وضعيّت او را به امام
صادق علیه السلام عرض كردم. حضرت فرمود: «اگر من جاى شما بودم از آب ناودان كعبه به او
مىدادم». ما در شهر مكّه در جستوجوى آب ناودان كعبه رفتيم ولى نيافتيم. به ناگاه
ابرى در آسمان ظاهر و صداى رعد و
برق بلند شد و باران شروع به باريدن كرد. ظرفى را زير
ناودان كعبه نهاديم، سپس ظرف پر از آب را نزد بيمار برديم. از آن آب نوشيد و
همان
ساعت شفا يافت.[17]
آب خنك
1. در روايتى آمده است كه حضرت على علیه السلام در تفسير آيه شريفه (ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ
يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ)[18] فرمود: «منظور از آن نعمتها، رطب و
آب سرد
است».[19]
2. از حضرت كاظم علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «خوردن آب سرد
لذّت بيشترى دارد».[20]
3.از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «آب سرد حرارت بدن را فرو
مىنشاند و صفرا
را ساكن مىكند و
غذا را در
معده مىگدازد و تب را
پايين مىآورد».[21]
آب جوشيده
1. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «آب جوشيده براى همه دردها سودمند است
و هيچ ضررى ندارد».[22]
2. از حضرت رضا علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «آب جوشيدهاى كه هفت بار بجوشد و از ظرفى
به ظرف ديگر برگردانده شود، تب را زايل كرده و ساق پا و
قدمها را قوّت
مىبخشد».[23]
آبهايى كه نوشيدن آن مذموم است
1. در احاديث فراوانى آمده است كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله از شفا طلبيدن از آبهاى گرم كه بوى
گوگرد مىدهد و از كوهها مىجوشد نهى كرد وفرمود : «گرمى آن آبها از گرمى جهنّم
است».[24]
2. در حديث است كه امام باقر علیه السلام از اينكه كسى از آب تلخ و
آبى كه بوى گوگرد مىدهد
طلب شفا كند، كراهت داشت و مىفرمود: «حضرت نوح علیه
السلام به هنگام طوفان، آبها را طلبيد،
همه اجابت كردند جز آب تلخ و آب گوگرد، پس هر دو را نفرين كرد».[25]
فلسفه شيرين يا تلخ بودن آب
از امام حسن و امام حسين علیهم السلام روايت شده است كه فرمودند: «ولايت و
دوستى ما را بر همه
آبها عرضه كردند، هر آبى كه آن را پذيرفت شيرين و گوارا شد و
هر آبى كه نپذيرفت تلخ
و شور شد».[26]
[1] . محاسن، ص 570، ح 2؛ كافى، ج 6، ص 380، ح 1. [2] . كافى، ج 6، ص 381، ح 6؛ ثواب الأعمال، ص 219. [3] . ترجمه: «وهر موجود زندهاى را از آب قرار داديم، آيا ايمان نمىآورند؟» (سوره انبياء، آيه 30) كافى، ج 6،ص 381، ح 7؛ مكارم الأخلاق، ص 151. [4] . محاسن، ص 571، ح 7؛ كافى، ج 6، ص 381، ح 3. [5] . محاسن، ص 572، ح 15؛ كافى، ج 6، ص 381، ح 2. [6] . محاسن، ص 573، ح 18؛ كافى، ج 6، ص 386، ح 3. [7] . محاسن، ص 573، ح 19؛ كافى، ج 6، ص 387، ح 5. [8] . محاسن، ص 573، ح 20؛ كافى، ج 6، ص 386، ح 4. [9] . بحارالأنوار، ج 57، ص 45، ح 17 از درّ المنثور. [10] . كافى، ج 6، ص 388، باب فضل ماء الفرات، ح 1. [11] . همان. [12] . محاسن، ص 575، ح 26؛ كافى، ج 6، ص 388، باب فضل ماء الفرات، ح 1. [13] . كافى، ج 6، ص 388، ح 4. [14] . همان، ص 389، ح 5. [15] . كافى، ج 6، ص 389، ح 6؛ كامل الزّيارات، ص 48 و49. [16] . كافى، ج 6، ص 387، ح 2. [17] . محاسن، ص 574، ح 24؛ كافى، ج 6، ص 387، ح 6. [18] . ترجمه: «سپس در آن روز (همه شما) از نعمتهايى كه داشتهايد بازپرسى خواهيد شد». سوره تكاثر، آيه 8. [19] . مكارم الأخلاق، ص 157. [20] . كافى، ج 6، ص 382، ح 1. [21] . مكارم الأخلاق، ص 156. [22] . همان، ص 157. [23] . همان. [24] . كافى، ج 6، ص 389، ح 1؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 13. [25] . كافى، ج 6، ص 390، ح 4. [26] . كافى، ج 6، ص 389، دنباله حديث 3.