(مقدّمه:) بهترين لباس آن است كه از پنبه بافته شده باشد و بعد از آن كتان است
و كراهت دارد همواره لباس پشمين بپوشند، امّا پوشيدن آن در برخى اوقات به منظور
حفاظت از سرما و صرفهجويى در هزينه و مانند آن خوب است. (به رواياتى در اين زمينه
توجّه كنيد:)
لباس پنبهاى وپشمين
1. در حديثى معتبر مىخوانيم كه حضرت على عليه السلام فرمود: «لباسهاى پنبهاى بپوشيد كه
پوشش حضرت رسول صلی الله عليه و آله و ما اهل بيت است و پيامبر صلی الله
علیه و آله لباسى را كه از مو يا پشم تهيّه شده
بود جز در موارد ضرورت نمىپوشيد».[1]
2. امام صادق عليه السلام در سخنى فرمود: «لباسى كه از مو يا پشم بافته شده، جز در موارد
ضرورت نپوشيد».[2]
3. حسين بن كثير مىگويد: امام صادق عليه السلام را ديدم كه پيراهنى گشاد بر تن داشت و
جامه
پشمينهاى بر روى آن پوشيده بود. عرض كردم: فدايت شوم، مردم
از پوشيدن لباس پشمين خوددارى مىورزند شما چرا مىپوشيد؟ حضرت فرمود: «پدرم امام
باقر و پدرش امام سجّاد عليهم السلام چنين لباسى مىپوشيدند و
هرگاه به نماز مىايستادند
گشادترين (و سادهترين) لباسهاى خود را مىپوشيدند و ما به پيروى از آنان چنين
مىكنيم».[3]
4. در روايتى آمده است كه حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله فرمود: «چند كار را تا پايان عمر ترك
نخواهم كرد تا پس از من سنّت شود: همغذا شدن با مستخدمان در حال نشسته بر روى
زمين، سوار شدن بر مركب ساده، دوشيدن شير از حيوان با دستان خود، سلام كردن بر
كودكان، پوشيدن لباس پشمين».[4]
(سؤال:) در برخى روايات، پوشيدن لباس پشمين مكروه شمرده شده و طبق برخى روايات ديگر،
برخى امامان معصوم آن را مىپوشيدند. چگونه اين روايات با هم سازگار است؟
(جواب:) اگر از لباس پشمى براى هميشه و به منظور خودنمايى و جلوهگرى استفاده شود كار
مذموم و ناپسندى است، امّا اگر به منظور قناعت در هزينههاى زندگى، يا تواضع
و فروتنى، يا حفاظت از سرما پوشيده شود اشكال ندارد. روايت زير پاسخ بالا را تأييد
مىكند. توجّه فرماييد :
5. طبق آنچه ابوذر غِفارى از رسول خدا صلی الله عليه و آله نقل كرده، آن حضرت فرمودند : «در
آخرالزّمان گروهى در تابستان وزمستان لباسهاى پشمى مىپوشند، به گمان آنكه با اين
كار بر ديگران فضيلت وبرترى خواهند داشت. ملائكه آسمانها و زمين آنها را لعنت
مىكنند».[5] (وشايد ناميدن آنها به صوفيّه به علّت پوشيدن همين
لباسهاى پشمى بوده كه عرب به آن صوف مىگويد. در ضمن لباس پشمى بر دو گونه
است: بخشى از آن نرم ولطيف كه غالباً اشراف مىپوشيدند وبخشى ديگر، خشن ودرشت كه
زاهدان واقعى وگاهى رياكاران مىپوشيدند).
لباس كتان وخز
1. در حديثى آمده است كه اميرمؤمنان على عليه السلام فرمود: «پوشش پيامبران لباس كتان بوده
است».[6]
2. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «لباس كتان انسان را فربه (وداراى تناسب
اندام) مىكند».[7]
3. در روايت ديگرى مىخوانيم كه امام سجّاد عليه السلام براى خريد لباس خز[8] هزار
يا هزار و پانصد درهم مىپرداخت وآن را در زمستان مىپوشيد وهنگام فصل بهار آن را
فروخته، قيمتش را به فقرا صدقه مىدادند.[9]
[1] . كافى، ج 6، ص 450، ح 2؛ دعائم الاسلام، ج 2، ص 153، ح 551.
[2] . كافى، ج 6، ص 449، ح 1؛ دعائم الاسلام، ج 2، ص 153، ح 551.
[3] . كافى، ج 6، ص 450، ح 4.
[4] . خصال، ج 1، ص 246؛ مكارم الأخلاق، ص 115.
[5] . امالى طوسى، ج 2، ص 152؛ مكارم الأخلاق، ص 471.
[6] . مكارم الأخلاق، ص 104؛ كافى، ج 6، ص 449، باب كتان، ح 1.
[7] . كافى، ج 6، ص 449، باب كتان، ح 1؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 357، باب 16، ح 1.
[8] . خز را پيشتر تفسير كرديم.
[9] . مكارم الأخلاق، ص 106، ودعائم الاسلام، ج 2، ص 154، ح 552.