پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : نصرت غایب 99/11/20
موضوع: إذا وُقّع‌ فِي‌ الرَّجُل‌ وَأنتَ في ملاء فَكُن لِلرَّجلِ ناصراً ولِلقومِ زاجِراً وَقُم عَنهم

عنوان : نصیحت برادر 99/11/13
موضوع: إِذا وَجدَ أَحَدُكُم لِأَخيه‌ِ نُصحاً في‌ نَفسِه‌ِ فَليَذكُرهُ لَه

عنوان : عاجزترین و بخیل ترین 99/11/06
موضوع: أَعجَزُ النّاسِ مَن عَجَزَ عَن الدُّنیا وَأَبخَلُ النّاسِ مَن بَخِل بِالسَّلامِ

عنوان : چهار عامل سعادت 99/10/22
موضوع: أَربعٌ مِن سَعادهِ المَرءِ أَن تَکونَ زَوجَتُهُ صالِحَه وأَولادُهُ أَبراراً وَخُلَطاؤُهُ صالِحینَ وَأَن یَکونَ رزقُه فی بَلَدِه

عنوان : عالم بی عمل 99/10/15
موضوع: إِذا علمَ‌ العالِم‌ فلَم‌ يَعمَل كانَ كَالمِصباحِ يضي‌ءُ لِلنّاسِ وَ يَحرُقُ نَفسَه

عنوان : اخلاص در انفاق 99/10/01
موضوع: إِذا طَلب أحدُكم مِن أخيهِ حاجَةً فلا يَبدأه‌ُ بِالمدحَةِ فيقطع ظهرَه

عنوان : بزرگ ترین دام شیطان 99/09/24
موضوع: اتَّقُوا الدُّنیا وَاتَّقُوا النِّسَاءَ فَأِنَّ إبلیسَ طَلّاعٌ رَصّادٌ وَما هُوَ شيءٌ مِن فُخوخِهِ بِأَوثَق لِصَيدِهِ فِي الأَتقياءِ مِنَ النِّساءِ

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 101 - 99/12/25
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أربع من أعطيهنّ فقد أعطي خير الدّنيا و الآخرة لسان‌ ذاكر و قلب شاكر و بدن على البلاء صابر و زوجة لا تبغيه خونا في نفسها و لا ماله.

عنوان : عوامل سعادت 99/09/17
موضوع: اتَّقِ اللَّهَ حَيْثُمَا كُنْتَ وأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الْحسنةَ تَمْحُهَا، وخَالقِ النَّاسَ بخُلُقٍ حَسَنٍ

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 100 - 99/12/24
موضوع: امام قدس سره در مسأله ی سوم از تحریر می فرماید: مسألة 3 - لو علم عدم تأثير ما ذكر انتقل إلى التحكم بالأمر والنهي ويجب أن يكون من الأيسر في القول إلى الأيسر مع احتمال التأثير ولا يجوز التعدي سيما إذا كان المورد مما يهتك الفاعل بقوله.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 099 - 99/12/23
موضوع: امام قدس سره در تحریر در مرحله ی دوم امر به معروف و نهی از منکر می فرماید: المرتبة الثانية الأمر والنهي لسانا

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 098 - 99/12/18
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أربع‌ لا يدخل‌ بيتا واحدة منها إلا خرب و لم يعمر بالبركة: الخيانة و السّرقة و شرب الخمر و الزّنا.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 097 - 99/12/17
موضوع: یک صورت، مسأله ی تزاحم است. فرق تعارض با تزاحم این است که در تزاحم، هر دو دلیل حجت اند و دارای ملاک می باشند و هیچ کدام کذب نیست ولی در تعارض، لا اقل یکی از دو دلیل کذب می باشد. مثلا در باب تزاحم، وقتی ما در دار مغصوبه گرفتار شدیم و زمان نماز رسید، امر به نماز ما را به نماز دعوت می کند و مصلحت دارد و نهی از غصب ما را از غصب دور می کند و مفسده دارد

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 096 - 99/12/16
موضوع: در بررسی روش استنباط باید جایگاه اجماع هم روشن شود. اجماع در واقع مربوط به اهل سنت است و دلیل آن آیه ی 115 سوره ی نساء است که می فرماید: ﴿وَ مَنْ يُشاقِقِ‌ الرَّسُولَ‌ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‌ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً﴾

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 095 - 99/12/11
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: اسْتَرْشِدُوا الْعَاقِلَ‌ وَ لَا تَعْصُوهُ فَتَنْدَمُوا یعنی از عاقل مشورت بخواهید تا راه را پیدا کنید و عصیان نکنید که پشیمان می شوید.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 094 - 99/12/10
موضوع: یکی از مسائلی که باید قبل از ورود به اقوال بررسی کرد و ما در جلسه ی قبل غفلت کردیم آن را ذکر کنیم این است که باید به سراغ عنوان مسأله رفت. تحلیل عنوان مسأله نصف حل مسأله محسوب می شود

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 093 - 99/12/09
موضوع: یکی از فضلای معروف حوزه با دوستانش به فکر افتاد منظومه ای فکری برای ما تألیف کنند که بر حدود دو جلد بالغ می شود

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 092 - 99/12/04
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أربع‌ من أعطيهنّ فقد أعطي خير الدّنيا و الآخرة لسان ذاكر و قلب شاكر و بدن على البلاء صابر و زوجة لا تبغيه خونا في نفسها و لا ماله.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 091 - 99/12/03
موضوع: امام قدس سره می فرماید: مسألة 6 - لو كان في قبول هداياهم تقوية شوكتهم وتجريهم على ظلمهم (اگر قبول کردن هدایای سلاطین جور موجب تقویت شوکت آنها شود و اینکه بر ظلم خود جرأت یابند)

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 090 - 99/12/02
موضوع: امام قدس سره می فرماید: مسألة 2 - لو كان الاعراض والهجر مثلا موجبا لتخفيف المنكر لا قلعه ولم يحتمل تأثير أمره ونهيه لسانا في قلعه ولم يمكنه الانكار بغير ذلك وجب

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 089 - 99/11/26
موضوع: بحث در مراتب سه گانه ی نهی از منکر است و مرتبه ی اول را بحث کردیم که عبارت بود از انکار قلبی

عنوان : برکات مهمان 99/09/10
موضوع: إِذا دَخل‌َ الضّيف‌ُ عَلى القَومِ دَخلَ بِرِزقهِ و إِذا خَرجَ خَرجَ بِمَغفِرَة ذُنُوبِهِم

عنوان : حدیث الآفات 99/09/03
موضوع: آفة الشّجاعة البغى و آفة الحسب الافتخار و آفة السّماحة المنّ و آفة الجمال الخيلاء و آفة الحديث الكذب و آفة العلم النّسيان و آفة الحلم السّفه و آفة الجود السّرف و آفة الدّين الهوى

عنوان : انتظار؛ مایه امید شیعه 99/08/26
موضوع: إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ‌ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 088 - 99/11/25
موضوع: بحث در مراتب امر به معروف و نهی از منکر است و یک مرحله، انکار قلبی است ودیگری لسانی و مرحله ی سوم انکار بالید می باشد. گفتیم عمده دلیل بر این مراتب، روایات است و صاحب جواهر هم عمدتا همین روایات را به عنوان دلیل ذکر می کند

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 087 - 99/11/20
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إذا وُقّع‌ في‌ الرّجل‌ و أنت في ملاء فكن للرّجل ناصرا و للقوم زاجرا و قم عنهم.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 086 - 99/11/19
موضوع: بحث در مسأله ی بیست و چهارم از تحریر است و آن در جایی است که فردی مرتکب حرامی شده و یا واجبی را ترک کرده است ولی تصور می کرده این کار جایز است ولی در واقع خطاکار بوده است.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 085 - 99/11/18
موضوع: لو احتمل كون المرتكب للحرام أو التارك للواجب معذورا في ذلك لا يجب الانكار بل يشكل، فمع احتمال كون المفطر في شهر رمضان مسافرا مثلا (مثلا کسی در ماه رمضان روزه را افطار کرده است و احتمال می دهیم مسافر و یا مریض باشد)

تعداد صفحات : 105