SiteTitle

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 084 - 99/11/13
subject: وقتی کسی از شما در درون دلش نصیحت و خیرخواهی برای کسی داشته باشد آن را به او بگوید. ظاهرا این روایت امر است هرچند به قرینه ی دلائل دیگر استحبابی است

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 083 - 99/11/12
subject: گفتیم گروهی معتقد هستند شخصی که می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند خودش باید عامل باشد و جمعی این را شرط وجوب امر و نهی دانسته اند. گفتیم مشهور چنین اعتقادی ندارند زیرا آنها شرایط را فقط چهار مورد ذکر می کنند و مفهوم آن این است که به شرط پنجم قائل نیستند

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 082 - 99/11/11
subject: بحث به اینجا رسید که گروهی معتقد هستند شخصی که می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند خودش باید عامل باشد ولی گفتیم که مشهور چنین اعتقادی ندارند زیرا آنها شرایط را فقط چهار مورد ذکر می کنند و این دلیل بر آن است که به شرط پنجم قائل نیستند ولی در عین حال، اقلیتی این شرط را لازم می دانند

Title : نماز؛ موجب رغم انف شیطان 99/08/19
subject: فَمَا أُرْغِمَ‌ أَنْفُ‌ الشَّيْطَانِ‌ بِشَيْ‌ءٍ مِثْلِ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ‌ أَنْفَ‌ الشَّيْطَان

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 081 - 99/11/06
subject: رسول خدا (ص) در روایتی کوتاه و پر معنا می فرماید: أعجز النّاس من‌ عجز عن‌ الدّنيا و أبخل النّاس من بخل بالسّلام.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 080 - 99/11/05
subject: بحث در مسأله ی هفدهم از مسائل مربوط به شرط چهارم از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است. امام قدس سره در این مسأله می فرماید: اگر کسی در مؤسساتی که تحت نظارت دولت جائره است وارد شود محکوم به عدم عدالت است و مسلمانان نمی توانند آثار عدالت را بر او بار کنند مثلا نمی توانند او را به عنوان امام جماعت انتخاب کنند و یا او را برای طلاق، به عنوان شاهد قبول نمایند

Title : دعوات امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف 99/08/05
subject: ان الدنیا قد دنا فناؤها وزوالها وآذنت بالوداع وأنا ادعوکم الی الله و رسوله و العمل بکتابه و اماتة الباطل و احیاء السنة

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 079 - 99/11/04
subject: لو قامت قرائن على أن مؤسسة دينية كان تأسيسها أو إجراء مؤونتها من قبل الدولة الجائرة ولو بوسائط لا يجوز للعالم تصديها، ولا لطلاب العلوم الدخول فيها، ولا أخذ راتبها (حقوق و شهریه ی آن را هم نمی توانند بگیرند)، بل لو احتمل احتمالا معتدا به (احتمال عقلایی) لزم التحرز عنها، لأن المحتمل مما يهتم به شرعا، فيجب الاحتياط في مثله.

Title : ستارگان، امان اهل آسمان 99/07/07
subject: إِنِّي‌ أَمَانٌ‌ لِأَهْلِ‌ الْأَرْضِ‌ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 078 - 99/10/29
subject: بحث در ذیل مسأله ی پانزدهم است که به مناسبت به مسأله ای پرداختیم که کمتر به سراغ آن رفته اند و آن اینکه داخل شدن در مؤسساتی که از طرف دولت های جور وجود دارد چه حکمی دارد

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 077 - 99/10/22
subject: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أربع من سعادة المرء أن تكون زوجته صالحة و أولاده أبرارا و خلطاؤه صالحين و أن يكون رزقه في بلده.

Title : حلال؛ شرط استجابت دعا - 99/06/31
subject: وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‌ أَسْتَجِبْ‌ لَكُمْ

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 076 - 99/10/21
subject: گفتیم امام قدس سره از مسأله ی 13 تا 19 در عرض هفت مسأله در مورد حضور در مدارس علمیه ای که دولت های جائر تأسیس می کنند بحث می کند و قائل است که حضور در این مدارس حرام است. البته مخاطبین در این مسائل با هم متفاوت می باشند.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 075 - 99/10/20
subject: امام قدس سره در اینجا به هفت مسأله می پردازد که در مورد ورود به مدارس دینی ای که تحت حمایت دستگاه ظلمه است و همه تکرار یک مطلب است و البته مخاطبین آنها متفاوت هستند. گاه مخاطب، طلاب هستند و گاه متولیان و گاه علماء. این مسائل از 13 شروع می شود تا 19.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 074 - 99/10/15
subject: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إذا علم‌ العالم‌ فلم‌ يعمل كان كالمصباح يضي‌ء للنّاس و يحرق نفسه.[1] یعنی هنگامی که عالِم به چیزی علم و دانائی پیدا کند ولی به علمش عمل نکند او همانند چراغی است که برای مردم نورافشانی می کند ولی خودش را می سوزاند و همانند شمع تمام می شود یا همانند چراغی که مواد نفتی و روغنی خود را می سوزاند و تمام و نابود می شود.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 073 - 99/10/14
subject: لو كان سكوت علماء الدين ورؤساء المذهب أعلى الله كلمتهم موجبا لإساءة الظن بهم وهتكهم (مثلا مردم می گویند که علماء دیگر حافظ دین و شریعت نیستند.)

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 072 - 99/10/07
subject: لو كان سكوت علماء الدين و رؤساء المذهب أعلى الله كلمتهم موجبا لجرأة الظلمة على ارتكاب سائر المحرمات (البته ظلمة، ظلم خود را ادامه می دهند ولی سکوت علماء موجب می شود که جرأت پیدا کنند و سایر محرمات مانند روی آوردن به مسکرات و مجالس آنچنانی را انجام دهند)

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 071 - 99/10/06
subject: مسألة 9 - لو كان في سكوت علماء الدين ورؤساء المذهب أعلى الله كلمتهم تقوية للظالم وتأييد له والعياذ بالله يحرم عليهم السكوت، ويجب عليهم الاظهار (باید در مقابل تقویت ظالم و تأیید آن، نظر حق را اظهار کنند) ولو لم يكن مؤثرا في رفع ظلمه (هرچند تأثیری هم در رفع ظلم ظالم نداشته باشد)

Title : از آینده ناامید نباش - 99/06/24
subject: لَا يَضِيقَنَ‌ صَدْرُكَ‌ فَإِنَّكَ‌ سَتَحُجُّ مِنْ قَابِلٍ إِنْ شَاءَ اللَّه‌

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 070 - 99/10/01
subject: رسول خدا (ص) در روایتی کوتاه و پر معنا می فرماید: إذا طلب أحدكم من أخيه حاجة فلا يبدأه‌ بالمدحة فيقطع ظهره.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 069 - 99/09/30
subject: در جلسه ی گذشته عبارتی از محقق خوئی نقل کردیم که ایشان بین رفع منکر و دفع آن فرق گذاشته بود به این گونه که رفع منکر را در هر حال لازم می دانست ولی در مسأله ی دفع فقط در جایی که از امور مهم باشد قائل به وجوب شده بود ولی در امور غیر مهمه قائل به لزوم نهی از منکر نشده بود

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 068 - 99/09/29
subject: امام قدس سره در مسأله ی ششم بار دیگر مسأله ی اهم و مهم در امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می کند و می فرماید: اگر معروف و منکر از اموری باشند که در نظر شارع مقدس بسیار مهم باشد در این راه می توان از جان و مال و مانند آن مایه گذاشت

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 067 - 99/09/24
subject: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: اتَّقُوا الدُّنیا وَاتَّقُوا النِّسَاءَ فَأِنَّ إبلیسَ طَلّاعٌ رَصّادٌ وَما هُوَ شيءٌ مِن فُخوخِهِ بِأَوثَق لِصَيدِهِ فِي الأَتقياءِ مِنَ النِّساءِ.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 066 - 99/09/23
subject: امام قدس سره در مسأله ی چهارم از مسائل امر به معروف و نهی از منکر به چند فرع اشاره کرده است:

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 065 - 99/09/22
subject: قبل از شروع بحث، به روایتی اشاره می کنیم که در جلسات گذشته نکته ای را در رابطه با آن مطرح کردیم و مضمون آن این بود که امر به معروف و نهی از منکر کنید هرچند خودتان اهل انجام معروف و ترک منکر نباشید.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 064 - 99/09/17
subject: رسول خدا (ص) در حدیثی می فرماید: اتّق‌ اللَّه‌ حيثما كنت و أتبع السّيّئة الحسنة تمحها و خالق النّاس بخلق حسن.

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 063 - 99/09/16
subject: بحث در شرط چهارم از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است که آخرین شرط می باشد

Title : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 062 - 99/09/15
subject: امام قدس سره در این مسأله ی بحثی در مورد علم اجمالی مطرح می کند. در مسائل سابقه علم اجمالی در افعال و اعمال بود ولی در این مسأله سخن از علم اجمالی در اشخاص است و آن اینکه می دانیم از زید یا عمرو یکی مرتکب معصیت می شود و اصرار بر آن دارد ولی نمی دانیم کدام یک از آن دو چنین می کند

TotalPages : 105