«نقر فی الناقور» از حوادث «قيامت»

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

«نقر فی الناقور» از حوادث «قيامت»

Question منظور از «نقر فی الناقور» که از حوادث «قیامت» است، چیست؟
AnswerSmall:

در «قرآن» علاوه بر واژه «نفخ صور» از واژه «نَقْر في الناقور» نيز استفاده شده است. «نقر» در اصل به معناى كوبيدن چيزى است و «منقار» به وسيله كوبيدن گفته مي شود و از آنجا كه كوبيدن همراه با صداست گاه اين واژه به معناى ايجاد صدا يا سبب آن - كه دميدن در شيپور است - آمده و لذا گروهى آيه را مستقيماً به معناى «نفخ در صور» تفسير كرده اند. اين احتمال نيز وجود دارد كه تعبير به نقر به خاطر آن است كه صداى شيپورِ رستاخيز آن قدر عظيم است كه گويى گوش را سوراخ مى كند و در مغز فرو مى رود!

AnswerLarge:

يكي از حوادث «قيامت»، «نفخ صور» است. «قرآن مجيد» علاوه بر نفخ صور از عبارت «نقر فی الناقور»؛ (كوبيدن در ناقور) نيز استفاده كرده، آنجا كه مى فرمايد: (هنگامى كه در ناقور كوبيده شود، آن روز، روز سختى است و بر كافران آسان نيست)؛ «فَاِذا نُقِرَ فى النّاقُورِ * فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ عَسِيرٌ * عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ».(1)
«نَقْر» به گفته ارباب لغت در اصل به معناى كوبيدن چيزى است، و «منقار» به وسيله كوبيدن است و از آنجا كه كوبيدن همراه با صداست گاه اين واژه به معناى ايجاد صدا يا سببِ آن - كه دميدن در شيپور است - آمده و لذا گروهى آيه را مستقيماً به معناى «نفخ در صور» تفسير كرده اند (نقر به معناى دميدن و «ناقور» به معناى صور).(2)
اين احتمال نيز وجود دارد كه تعبير به «نقر» به خاطر آن است كه صداى شيپورِ رستاخيز آن قدر عظيم است كه گويى گوش را سوراخ مى كند و در مغز فرو مى رود!
به هر حال این تعبیر اشاره به «نفخ دوّم» است، به گواهى آیاتى که بعد از آن قرار دارد، و از وضع سخت کافران در آن روز خبر مى دهد و به گفته فخر رازى اگر منظور «نفخ اوّل» باشد (چنانکه بعضى از مفسّران احتمال داده اند) آن روز، روز سختى بر کافران نخواهد بود؛ زیرا روز مردن و رهایى یافتن است. بله روز سخت، روز قیامت، مقارن صیحه حیات است.(3)،(4)

Peinevesht:

(1). سوره مدّثّر، آيات 8 و 9.

(2). به مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 شمسی، چاپ: سوم، ج 10، ص 581؛ روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، آلوسى، سيد محمود، تحقيق: على عبدالبارى عطيه، دارالكتب العلميه، بيروت، 1415 قمری، چاپ: اول، ج 15، ص 134؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج 10، ص227؛ مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، دار احياء التراث العربى، بيروت، 1420 قمری، چاپ: سوم، ج 30، ص 702؛ الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، محمد بن احمد، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1364 شمسی، چاپ: اول، ج 19، ص 70 مراجعه شود.

(3). مفاتيح الغيب، همان.

(4). گردآوري از كتاب: پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ‏1386 شمسی‏، چاپ: نهم، ج 6، ص 49.

TarikheEnteshar: « 1398/01/18 »
CommentList
*TextComment
*PaymentSecurityCode http://makarem.ir
CountBazdid : 2577