فِرق و اديان

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
احکام ویژه ( 600 مسئله كثير الابتلاء)
غسل و وضوقرآن
فِرق و اديان
. معاشرت با غير مسلمانان : در غير موارد ضرورت بايد از آنها اجتناب كرد، ولى كسانى كه به كشورهاى غير اسلامى سفر مى‌كنند يا در آنجا زندگى دارند لازم نيست از غير مسلمين و حتّى از غذاهاى غير گوشتى آنها اجتناب كنند.
. معاشرت با اعضاى فرقه ضالّه : بى‌شك افرادى منحرف هستند و اساس مذهب ساختگى آنها از سوى دولت‌هاى استعمارى انگلستان و آمريكا است، [1]  و جزء كفّار حربى هستند وهيچ‌گونه
همكارى با آنها جايز نيست.
. صوفيّه : عموم فِرق و گروه‌هاى صوفيّه انحرافاتى دارند از آنها اجتناب كنيد؛ مگر اينكه بتوانيد آنها را هدايت كنيد.[2]
 . عرفان كيهانى : گروه‌هاى منحرف و غالباً سودجويى هستند كه براى رسيدن به اهداف نادرست خود چنين مطالبى را درست كرده و برخى‌شان پول‌هاى نامشروع و هنگفتى از اين راه به دست آورده‌اند.
فلسفه احكام و مباحث كلامى
. مقايسه مقام اولياءالله : ادب و احترام ايجاب مى‌كند كه مقامات همه آنها را والا بدانيم و از مقايسه و برترى آنها بر يكديگر بپرهيزيم و بگوييم همه در نزد خدا گرامى هستند.
. رجعت : رجعت از عقايد معروف شيعه است و معنايش آن اين است كه پس از ظهور حضرت مهدى(عج) گروهى از مومنان خالص و كافران و طاغيان بسيار شرور به اين جهان بازمى‌گردند. گروه اوّل مدارجى از كمال را طى كرده و گروه دوم معمولاً كيفرهاى شديدى مى‌بينند.[3]
 . جهاد ابتدايى : جهاد ابتدايى در عصر معصومين ظاهرآ نبوده و تمام جهادهاى اسلام دفاعى و يا براى نجات مظلومان ورفع موانع تبليغ اسلام بوده است. ولىّفقيه نيز فقط دستور جهاد دفاعى مى‌دهد.
. ولايت فقيه : معتقديم كه اداره شوون جامعه اسلامى بايد از سوى خداوند كه خالق همه انسان‌ها است اجازه داده شود (هرچند پذيرش مردم وسيله پيشرفت اين هدف است) و نيز معتقديم كه ولىّ فقيه نماينده امام عصر 7 در زمان غيبت است و در مسائل مربوط به حكومت بايد از ولايت فقيه پيروى كرد.
. وحدت وجود : وحدت وجود معانى متعدّدى دارد و آنچه به طورقطع باطل وبه عقيده همه فقهاموجب خروج از اسلام است اين است كه كسى معتقد باشد خداوند عين موجودات اين جهان است و خالق و مخلوق و عابد و معبودى وجود ندارد، همان‌طور كه بهشت ودوزخ نيز عين وجود اوست. لازمه اين عقيده انكار بسيارى از مسلّمات دين است و هرگاه كسى ملتزم به لوازم آن بشودخارج ازاسلام است وغالب فقهاى معاصراعمّ ازاحياواموات اين موضوع را پذيرفته، در حواشى عروه[4]  به آن اشاره كرده‌اند.
 . خلقت انسان : هدف از آفرينش، تكامل انسان و مشمول فيض الهى شدن است.[5]
 . عالم ذر : منظور از عالم ذر همان عالم استعدادها و پيمان فطرت و تكوين و آفرينش است.[6]
 . فلسفه حكم ارتداد : چون ارتداد موجب تزلزل جامعه اسلامى مى‌شود قيام بر ضدّ حكومت و جامعه اسلامى است، و سبب مى‌شود اسرار جامعه اسلامى به دست دشمنان بيفتد، مجازات سختى براى آن در نظر گرفته شده است. ولى اگر شخص مرتدّ، مذهب خود را اظهار ندارد و بر ضدّ اسلام تبليغ نكند كسى با او كارى ندارد.[7]
 . تفاوت حكم مرتد ملى با مرتد فطرى : مرتدّ فطرى توبه اش به حسب ظاهر قبول نيست (هرچند در حقيقت نزد خدا قبول مى‌شود) ولى مرتدّ ملّى توبه‌اش پذيرفته است.
. چرا شهادت دو زن معادل شهادت يك مرد است : از جمله ادلّه آن است كه زنان به سبب عواطف قوى، ممكن است تحت تأثير قرار گيرند و مسير صحيح را نپويند.[8]
[1] . شرح بيشتر را در كتاب «ارمغان استعمار» و «پاى سخنان پدر» مطالعه فرماييد.
[2] . شرح عقايد صوفيه را در كتاب جلوه حق مطالعه فرماييد.در يكى از جلسات استفتائات كه در منزل حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى(دامت بركاته) برپا بود به مناسبتى صحبت از كتاب «جلوه حق» به ميان آمدمعظم‌له فرمودند، آيت الله العظمى بروجردى؛ به ايشان فرموده بودند بنده تمامكتاب را خواندم و كلمه به كلمه آن صحيح است و هيچ نكته و مطلب اشتباهى درآن نيست.
[3] . رك: تفسير نمونه، ج 15، ذيل آيه 83 سوره نمل.
[4] . العروة الوثقى، ج 1، ص 65.
[5] . رك: تفسير نمونه، جلد 22، ذيل آيه 56 سوره ذاريات.
[6] . رك: تفسير نمونه، ج 7، ذيل آيه 172، سوره اعراف.
[7] . رك: تفسير نمونه، ج 11، ذيل آيه 106 سوره نمل.
[8] . رك: تفسير نمونه، ج 2، ذيل آيه 282 سوره بقره.
غسل و وضوقرآن
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma