موسيقى و مجالس شادى
موسيقى : همه صداها و آهنگهايى كه مناسب مجالس لهو وفساد
است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف، يعنى افراد فهميده
متديّن خواهد بود.
.
آثار زيانبار موسيقى : تشويق به مفاسد اخلاقى، غافل شدن از
ياد خدا، تخدير اعصاب و فرو بردن جامعه در غفلت و بىخبرى، از جمله آثار زيانبار
موسيقى حرام است.[1]
.
خريد و فروش و نگهدارى و تعليم و تعلّم آلات موسيقى :
اين كار در مورد آن دسته از آلات موسيقى كه غالبآ با آن آهنگهاى مناسب مجالس لهو و
فساد نواخته مىشود جايز نيست و در غير آن اشكالى ندارد.
.
گوش دادن به آواز زن
: گوش دادن به آواز زن براى مردان حرام است؛ ولى هرگاه آهنگ آن مناسب مجالس لهو
وفساد نباشد و منع قانونى نيز نداشته باشد براى زنان اشكال ندارد.
.
سرود دسته
جمعى خواهران : اين كار در مكانهاى مخصوص به بانوان اشكالى ندارد، مشروط بر اينكه
صدا و آهنگ آن مناسب مجالس لهو و فساد نباشد؛ امّا در جايى كه مردان حضور دارند
مطلقآ جايز نيست.
.
سرود دستهجمعى مختلط : هرگاه صداى بانوان در صداى مردان محو
شود و صدا و آهنگ سرود، مناسب مجالس لهو و فساد نباشد اشكالى ندارد، در غير اين
صورت جايز نيست.
.
منظور از لهو و لعب : منظور مجالسى است كه براى عيّاشى
وهوسرانى و بىبند و بارى تشكيل شده است. به تعبيرى ديگر، به مجالسى گفته مىشود كه
نزد عرف متديّن، مجلس گناه محسوب شودوموسيقىهاى مناسب چنين مجالسى حرام است؛ هر
چند درمجلس عادىنواخته شود،يابهصورت فردى باشد.
.
كف زدن : مانعى ندارد، امّا
در مساجد و حسينيّهها ترك شود.
.
رقصيدن : فقط رقص زن براى شوهرش جايز است و
بقيّه اشكال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حركات منظّم و موزون.
.
شاباش : اگر شاباش را در برابر رقص بدهند، اشكال دارد ودر صورتى كه مفسده ندارد به
صاحبان اصلى برگردانيد و الا به فقراصدقه دهيدواگرخودتان
نيازمندباشيدمىتوانيداستفاده نماييد.
.
شركت در مجالس آلوده به گناه : شركت در
مجلس گناه حرام است، ولى چنانچه ضرورت داشته باشد مىتوانيد به مقدار ضرورت شركت
كنيد، يا در قسمتهايى بنشينيد كه گناهى صورت نمىگيرد و مجلس گناه صدق
نمىكند.
.
مجالس شادى مشروع : چنانچه از رقص و موسيقى حرام وكارهاى نامشروع
ديگر پرهيز شود و اشعار مناسب خوانده شود، يا نمايشهاى شاد مشروعى داده شود مانعى
ندارد و بسيارى از متديّنين در جلسات جشن ازدواج و ديگر مجالس شادى از اين روش
استفاده مىكنند.
[1] . رك: تفسير نمونه، ج 17، ذيل آيه 6 سوره لقمان.