SiteTitle

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

افراط گری مداحان [فلسفه عزاداری]

Questionآیا افراط گرى بعضى از مدّاحان در مقام امامت و برابرى آن با مقام خداوند، مورد تائید جناب‌عالی هست؟
Answer: اگرچه بعضى از مدّاحان و افراد ناآگاه (البته حساب اکثریت آگاه مداحان از آن‌ها جدا است) سخنان نادرستى درباره عزاى امام حسین (علیه‌السلام) و یا سایر امامان (علیهم‌السلام) یا غلو در حق آنان دارند ولى این مسئله ارتباطى به اصل عزادارى که باعث بیدارى و آگاهى امّت اسلامى و داراى جنبه ظلم‌ستیزی است و درواقع مکتبى است براى پرورش صفات برجسته انسانى، ندارد

اهمیت عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionمراسم عزاداری چه اهمیتی دارد که آن‌قدر در مورد آن تأکید می‌شود؟ و آیا برگزاری مراسم عزاداری امری مستحب است یا واجب؟
Answer: اهميت عزاداري به‌قدری است که يکي از عوامل احياي مذهب شيعه است؛ و چون ضعف و تضعيف عزاداری‌ها باعث تضعيف مذهب خواهد بود، از مرحله مستحب بالاتر است و در مواردي شبهه وجوب پيدا می‌کند.

حکم شرکت در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionحضور در مجالس عزاى امام حسین (علیه‌السلام) در محرّم چه حکمى دارد؟ مستحب است یا واجب؟
Answer: حضور در این مجالس مستحب است ولى اگر مردم به مقدار لازم حاضر نشوند حضور در این مجالس واجب کفایى است.

وظیفه مؤمنین نسبت به برگزاری مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionوظیفه ما در برابر مراسم عزادارى و عاشوراى حسینى چیست؟
Answer: بدون شک این مراسم از مهم‌ترین شعائر اسلامى است که هرسال باید باشکوه‌تر و باعظمت‌تر از سال گذشته برگزار شود. حتى در بعضى از شرایط براى حفظ آن از شر اجانب ممکن است جنبه وجوب کفایى به خود بگیرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است.

شرکت پیروان سایر مذاهب در مراسم عزاداری اهل‌بیت علیهم‌السلام [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionهرسال گروهى از پیروان سایر مذاهب، مایل هستند در مراسم بیدارکننده عزادارى سیدالشهدا (علیه‌السلام) شرکت کنند. آیا شرکت آن‌ها جایز است؟
Answer: شرکت آن‌ها مانعى ندارد و حتى نذورات آن‌ها را باید پذیرفت.

بیرون کردن اخلال گران از مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionاگر حضور عدّه‌ای در هیئت، سبب اخلال در امر تعظیم شعائر اسلامى گشته و باعث هتک حرمت مجالس ائمّه اطهار (علیهم‌السلام) گردد، آیا براى مسئولین هیئت حق بیرون انداختن و یا حق ممانعت از ورود این افراد محفوظ است؟
Answer: حتّى الامکان نباید کسى را از هیئت بیرون کرد شاید تحت تأثیر واقع شود و هدایت گردد؛ و در صورت ضرورت باید با زبان خوب عذرشان را بخواهند.

بی‌نظمی کودکان در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionآیا حضور کودکان در این مراسم که گاه توأم با بی‌نظمی است، شایسته است؟
Answer: به‌یقین باید کودکان و نوجوانان را از همان سنین پایین به مکتب حسینى (علیه‌السلام) آشنا ساخت و درس آزادگى، ایمان و شهامت را از همان اوّل به آن‌ها آموخت، حضور آن‌ها لازم است هرچند گاهى عوارض مختصرى داشته باشد.

اجر و ثواب خدمت در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionاگر شخصى در آشپزخانه‌ای که غذاى عاشورا و تاسوعاى حسینى را آماده می‌کند به‌قصد خدمت به امام حسین (علیه‌السلام) بدون هیچ چشم‌داشتی کار کند و نداند صاحب آشپزخانه براى پخت غذا پول دریافت می‌کند یا خیر، آیا این خدمت موردقبول خدا و امام حسین (علیه‌السلام) واقع می‌شود؟
Answer: خدمت او در جاى خود محفوظ است و به اجر خود می‌رسد.

ریا در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionآیا ریا در عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) جایز است؟
Answer: ریا در هر عبادتى حرام محسوب می‌شود ولى تظاهر به عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) و تعظیم شعائر دین به‌قصد قربت جایز بلکه مستحب است. مثل‌اینکه پرداختن صدقه آشکار قربت الى الله براى تشویق دیگران، همان‌طور که در قرآن آمده، مستحب است.

حضور در مجالس ریایی [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionحضور در مجالسى که به نام دین برگزار می‌گردد، امّا عموماً ریا و تظاهر و اهداف غیردینی در آن مطرح است، چه حکمى دارد؟
Answer: اگر واقعاً بر شما ثابت شود که اهداف غیردینی در آن حاکم است، در آن مجلس حاضر نشوید.

تشویق والدین به حضور فرزندان در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionدر ايّام عزادارى و شهادت ائمّه اطهار (علیهم‌السلام) هیئت‌های عزادارى در كوچه و خيابان به عزادارى و ذكر مصائب اهل‌بیت عصمت و طهارت مى‏پردازند و احياناً عزاداران محترم صدماتى بر بدن خود وارد می‌کنند لطفاً بفرماييد: الف) آيا اقامه اين نوع عزاداری‌ها ازنظر عقلى و شرعى بهتر است يا ترك آن؟ ب) آيا اين نوع عزادارى‏ها زنده كردن شعائر الهى محسوب می‌شود، كه خداوند ما را به آن دستور داده است، يا نوعى بدعت شمرده می‌شود؟ ج) در خلال اين عزاداری‌ها اشعارى خوانده می‌شود كه در ضمن آن مطالب اجتماعى و اعتقادى و مصالح مسلمين وجود دارد، آيا اين كار اشكال شرعى دارد؟ د) آيا براى مؤمنين جايز است كه به خاطر بعضى از فشارهاى داخلى و خارجى، كه هدفشان محو عزادارى اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، دست از عزادارى بردارند؟ و) آيا پدران حق‌دارند فرزندان را از شركت در چنين مراسمى منع كنند؟
Answer: عزادارى سیدالشهدا، حسين بن على (علیهماالسلام)، از افضل قربات است و همچنين برپاداشتن هیئت‌های عزادارى سيّار، مخصوصاً اگر مشتمل بر اشعارى باشد كه مصالح اسلام و مسلمين در آن باشد و بايد پدران و مادران فرزندان خود را تشويق كنند كه در چنين مراسمى شركت كنند و به وسوسه‏هاى دشمنان اسلام يا كسانى كه اطّلاع كافى از اين امور ندارند توجّه نكنند، درعین‌حال سعى كنند بر بدن جراحتى وارد نشود و كارى كه موجب وهن مذهب است انجام ندهند. خداوند همه ما را در اين راه پرفيض موفّق دارد.

توصیه معظم له به عزاداران [شرکت در مجالس عزاداری]

Questionشک نیست که عزادارى حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) مایه افتخار همه ما شیعیان است ولى بعضى درباره نحوه عزادارى، سؤالاتى دارند و گروهى از دشمنان سعى دارند با پخش شایعات در میان عزاداران اختلاف بیفکنند. تقاضا می‌شود به‌طور شفّاف نحوه عزادارى آن سرور آزادگان را براى ما روشن فرمایید.
Answer: به‌یقین مراسم باعظمت حسینى از افضل شعائر اسلامى است که از ائمّه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به ما رسیده است و شاید هنوز زود است که ما عظمت عاشوراى حسینى را درک کنیم و به عمق آن برسیم. این مراسم در طول تاریخ، حافظ مذهب ما بوده است. پیروزى انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى و پیروزى حزب‌الله جنوب لبنان و موفقیت بزرگ شیعیان عراق در سایه آن صورت گرفت و اگر این عاشوراها و عزاداری‌ها نبود امروز ایران، عراق و لبنان رنگ دیگرى داشت. جاذبه این مراسم به‌قدری است که امسال بزرگ‌ترین رقم زائران حسینى در اربعین (ده میلیون نفر زائر) در تاریخ کربلا ثبت شد، آن‌هم در میان آن‌همه خطرات. این‌جانب هنگامی‌که صحنه تکان‌دهنده حرکت زوّار را دیدم که با پای‌برهنه و همراه کودکان خردسال و شیرخوار به‌سوی آن مقصد عاشقان درحرکت‌اند، آرزو کردم که ای‌کاش من هم در میان آن‌ها بودم. به همین دلیل دشمنان می‌کوشند آن را تضعیف یا کم‌رنگ کنند یا با خرافات بیامیزند و از عظمت آن بکاهند که در این راستا لازم می‌دانم همه عزیزان را به نکات زیر توجّه دهم: 1. ما در زمانى زندگى می‌کنیم که بیش از هر زمان نیاز به وحدت و آرامش داریم. کشورهاى اروپایى دست‌به‌دست هم داده‌اند که به ساحت قدس پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله) اهانت کنند. اسرائیل پیوسته مسلمانان فلسطین را به خاک و خون می‌کشد و با کمک امریکا، براى نابودى حزب‌الله در لبنان نقشه طرح می‌کند. در عراق، همه‌روزه برادران و خواهران ما به‌وسیله وهابیان متعصّب شهید می‌شوند و ابرقدرت‌ها براى کشور ما، تنها حکومت اسلامى شیعه در جهان، شب و روز توطئه می‌کنند. کدام عقل اجازه می‌دهد که در چنین شرایطى به شایعات دامن بزنیم و اختلاف تازه‌ای بیفکنیم و آب به آسیاب دشمن بریزیم و از مقابله با آن خطرات عظیم دور بمانیم. 2. البتّه باید مراسم عزادارى به کورى چشم دشمنان، با شور و شکوه هرچه‌تمام‌تر و در اوج عظمت و هرسال بهتر از سابق برگزار شود و هر کارى که عظمت این مراسم را مخدوش کند محکوم گردد. محال است کسى شیعه باشد و خواهان عظمت این مراسم نباشد. اما نحوه عزاداری‌ها، باید به همان صورت سنّتى و بر طبق دستورات ائمّه هدى (علیهم‌السلام) باراهنمایی علماى محترم بلاد صورت گیرد و پرچم‌های حسینى همه‌جا در اهتزاز باشد. دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنى بانظم و شکوه، در هر کوى و برزن به راه افتد ولى مراقب باشند افراد ناآگاه تعبیرات کفرآمیز و آمیخته با غلو بر زبان جارى نکنند و عزاداران آسیب جدی به بدن خود نرسانند و کارى که در نظر عموم مردم موجب وهن مذهب است انجام ندهند تا بهانه به دست دشمن نیفتد و بدخواهان مأیوس گردند. 3. سزاوار است خطباى محترم در خطابه‌های خود و مدّاحان عزیز در اشعار حماسى و شورانگیز خویش در وحدت صفوف بکوشند و اهداف سیّد مظلومان و سالار شهیدان را که همان دادن آگاهى به مردم و نشر احکام قرآن، کسب عزت، شرف، آزادى، امربه‌معروف و مبارزه با ظلم و فساد است روشن سازند؛ و چه خوب است این اهداف با شواهد تاریخى در کتب درسى مدارس و دانشگاه‌ها ثبت گردد و جوانان عزیز، مصداق زنده «عارفاً بحقّه» گردند. 4. این‌جانب به سهم خود از تمام کسانى که در این دو ماه عزیز دسته‌های و مجالس حسینى را از طرق مختلف گرم نگاه داشتند و در این راه زحمت‌ها کشیدند تشکّر می‌کنم و سربلندى ملّت عزیزمان را در سایه لطف خداوند و زیر لواى پرافتخار سالار شهیدان و تحت توجّه‌ات و عنایات حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه از خداوند متعال خواهانم و از همه می‌خواهم کارى نشود که عظمت مراسم عزادارى بسیار باشکوه امسال، با دامن زدن به اختلافات، تلخ گردد و دشمنان ما شاد شوند.

ویژگی‌های مجالس عزادارى [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionعزادارى مطلوب براى اهل‌بیت (علیهم‌السلام) چه ویژگی‌هایی دارد؟
Answer: در این مراسم قبل از هر چیز باید اهداف سالار شهیدان (علیه‌السلام) و یاران شجاعش از این قیام خونین به‌وسیله خطباى محترم و مدّاحان عزیز تشریح شود. سپس به مراسم سوگوارى بپردازند و عزاداری‌ها باید به همان شکل سنّتى و خالى از پیرایه و با خلوص نیّت انجام گیرد. ولى عزاداران محترم (خطبا و مداحان و آحاد مردم سوگوار) باید از سه کار پرهیز کنند: الف) از کلمات غلوآمیز که ائمّه هدى (علیهم‌السلام) یا بزرگان شهدا را هم‌ردیف خداوند قرار می‌دهد، جداً اجتناب کنند. ب) از اعمالى که سبب وهن مذهب در نظر دوست و دشمن می‌شود، خوددارى نمایند. ج) از رسانیدن آسیب جدی به بدن اجتناب ورزند. و سزاوار است مدّاحان عزیز مانند خطباى محترم، دوره آموزشى داشته باشند و از روش‌های سنّتى پیروى کنند.

کیفیت مطلوب نحوه برگزارى عزادارى [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionنظر مبارک در رابطه با کیفیت مطلوب نحوه برگزارى عزادارى سالار شهیدان (علیه‌السلام) چیست؟
Answer: بهترین شیوه عزادارى، تشکیل مجالس باشکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسین (علیه‌السلام) و تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى و همچنین تشکیل دسته‌های عزادارى باشکوه، توأم با شعارهاى بیدارکننده و سازنده و پخش جزوه‌ها و پوسترهاى حساب‌شده و پرمحتوا و استفاده از پلاکاردها یا شعارهاى جالب و جذاب و روشن‌کننده است.

ویژگی یک هیئت خوب [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionیک هیئت مطلوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
Answer: هیئت مذهبى مطلوب باید استاد روحانى داشته باشد که اصول و فروع اسلام را تدریجاً براى آن‌ها شرح دهد. مخصوصاً مسائل موردنیاز را بازگو کند و اخلاق اسلامى را به آن‌ها بیاموزد. و قارى و مدّاحى داشته باشد که با قرائت قرآن و اشعار خوب و میراثی صحیح به آن‌ها کمک نماید؛ و اعضاى هیئت براى کمک به نیازمندان در داخل و خارج هیئت، تلاش لازم را بنمایند؛ و براى پیشرفت کار هیئت و برطرف ساختن موانع و ایجاد تحوّل باید جمعى از صاحب‌فکران هیئت یا مشاورانى از خارج بنشینند و تصمیمات لازم را بگیرند و هدفشان درهرحال تکامل ایمان و اخلاق اعضاى هیئت و پیشرفت اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشد.

برگزاری مجالس عزاداری بدون وعظ و ارشاد خطبا [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionآیا تشکیل مجلس فقط به‌صورت مدّاحى و بدون استفاده از وعظ و ارشاد خطبا جایز است؟
Answer: باید از این کار جداً پرهیز کرد که اهداف مقدّس امام حسین (علیه‌السلام) را به خطر می‌اندازد. به‌علاوه مردم، بسیارى از اصول و فروع و تعلیمات اسلام و ارزش‌های والاى آن را در این مجالس از خطبا فرامی‌گیرند و گاه در غیر این مجالس براى آن‌ها ممکن نیست.

اولویت منبر بر تریبون [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionسخنرانى روحانى بر فراز منبر بهتر است، یا پشت تریبون؟
Answer: معمولاً استفاده از روش‌های سنّتى در مساجد و حسینیه‌ها بهتر است جز در مواردى که خطیب باید ایستاده سخن بگوید، مانند نماز جمعه که در آنجا استفاده از تریبون مانعى ندارد.

برگزاری مراسم عزاداری در یک مکان واحد [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionآیا صحیح است که در یک خیابان در فاصله کمتر از پانصد متر، دو یا سه هیئت فعالیت کنند؟ آیا این کار اسراف در مصرف سوخت و انرژى برق نیست؟ آیا بهتر نیست در هر منطقه یک حسینیه عمومی‌ باشد تا در مصرف، صرفه‌جویی شود؟
Answer: چنانچه بتوانند باهم متّحد شوند، بسیار خوب است.

تعطیلی عزاداری هنگام نماز [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionدر مکان‌هایی که اهالى روستا و دیگر افراد مقیم شهرستان‌های اطراف، براى عزادارى و برگزارى مراسم تعزیه‌خوانی حاضر می‌شوند، هنگام اذان بدون اینکه توجّه‌ی به اهمیت نماز اوّل وقت داشته باشند به مراسم ادامه می‌دهند. البته در مسجد عدّه کمى نماز جماعت برگزار می‌کنند درصورتی‌که می‌توانند حداقل به احترام اوقات شرعى، مدّتى مراسم را اجرا نکنند و این در حالى است که گاهى در حین مراسم به امور اقتصادى و معیشتى مردم که امرى پسندیده است می‌پردازند. نظر حضرت‌عالی در این زمینه چیست؟
Answer: بی‌شک تعطیل کردن عزادارى هنگام اذان و پرداختن به نماز اوّل وقت بسیار پسندیده است که در خیلى از جاها شروع‌شده و ان‌شاءالله گسترش یابد و فراگیر شود.

نماز ظهر عاشورا [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionنماز ظهر عاشورا چگونه خوانده می‌شود؟
Answer: نماز ظهر عاشورا همان نماز ظهر است که بعدازآن، نماز عصر خوانده می‌شود و می‌توان آن را به جماعت يا فرادا خواند. البته بهتر است در صفوف به‌هم‌پیوسته جماعت، حضور پيدا کنند و نماز را در اين روز، به جماعت بخوانند.

برپایی نماز ظهر عاشورا در خیابان [کیفیت مجالس عزاداری]

Questionآیا برپایى نماز جماعت ظهر عاشورا در خیابان‌ها و بستن راه عبور و مرور مردم کار خوبى است؟
Answer: برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا، کار بسیار خوبى است و یادآور نماز روز عاشوراى شهیدان کربلا در برابر تیرباران دشمن خصوصاً و اهمیت فوق‌العاده نماز عموماً می‌باشد و تا حد امکان تدابیری اندیشیده شود که مقداری راه عبور و مرور برای کارهای ضروری باز باشد.

گوش کردن به موسيقى در ایام عزا [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

Questionآیا گوش کردن به موسیقی در ایام عزاداری و شهادت جایز است؟
Answer: کليه صداها و آهنگ‌هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است. حرمت گوش دادن به آهنگ‌های حرام، در ايام عزا بيشتر است و مناسب است از گوش دادن به موسیقی‌های حلال که با اين ايام تناسب ندارد پرهيز شود.

استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

Questionآیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام جایز است؟
Answer: موسيقي در مسجد و حسينيه به‌طورکلی جايز نيست و در غير آن استفاده از طبل و سنج درصورتی‌که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و به‌گونه‌ای نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي استفاده از ساير آلات موسيقي ازجمله دف جايز نيست.

استفاده از طبل و سنج [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

Questionآیا استفاده از طبل، سنج در مراسم عزادارى جایز است؟
Answer: درصورتی‌که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و به‌گونه‌ای نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي داخل مساجد و حسینیه‌ها جايز نيست.

عدم اختصاص طبل به کفّار [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

Questionآیا طبل زدن که از کارهاى لشکر یزید بوده و مسلماً موجبات مزاحمت و تضییع حقوق همسایه‌ها می‌شود، مجاز است؟
Answer: طبل زدن اختصاصى به لشکر کفّار نداشته است و استفاده از آن براى تنظیم حرکت دسته‌های در خیابان‌ها و معابر عمومی مانعى ندارد.

سروصدا براثر استفاده از طبل [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

Questionوظیفه خطیرى بر عهده شیعیان اباعبدالله (علیه‌السلام) و عزادارى براى آن حضرت می‌باشد. از قدیم هیئت‌های حسینى با زدن طبل در خیابان، در گروه‌های مردمى به عزادارى می‌پرداختند. اخیراً سخن‌هایی رایج شده که براى افرادى که در حال استراحت هستند، سروصدا ایجاد می‌شود. آیا باید حضور مردم را مخفى کرد؟ چنانچه وقت و زمان این عزاداری‌ها مناسب باشد زدن طبل چه حکمى دارد؟
Answer: هرگاه در زمان‌های مناسبى طبل بزنند که مردم معمولاً در خواب نیستند و رعایت اعتدال را نیز بنمایند مانعى ندارد.

نی زدن در مراسم عزاداری [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

Questionچنانچه در مراسم شام غریبان اباعبدالله (علیه‌السلام) هم‌زمان با مدّاحى، نى نواخته شود چه حکمى دارد؟
Answer: هرگاه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد باشد جایز نيست اما اگر مناسب مجالس لهو و فساد نباشد در غیر مساجد و حسینیه و مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام مانعی ندارد.

نواختن سنج و دمام در عزاداری [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

Questionنواختن سازهایى همانند سنج و دمام در مسجد و در مراسم عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) چه حکمى دارد؟
Answer: در مسجد جایز نیست ولى در دسته‌های سینه‌زنی و عزادارى مانعى ندارد. البتّه به صورتی که مایه آزار مردم نشود.

استفاده از منی برای طراوت و یا درمان پوست [منی]

Questionاستفاده از منی برای طراوت پوست و یا درمان برخی از لکه‌های پوستی صورت؟
Answer: شرعاً مانعی ندارد ولی سزاوار است پرهیز شود. البته برای وضو و نماز باید تطهیر شود.
TotalPages : 664