SiteTitle

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

شک در به‌جا آوردن تشهد [تشهد ]

Questionاگر هنگام بلند شدن یا در رکعت سوم شک نمود که تشهد را خوانده است یا نه، چه وظیفه‌ای دارد؟
Answer: اگر شك كند كه تشهد را خوانده يا نه اگر هنوز بر نخواسته بايد آن را بخواند و همچنین اگر در حال برخاستن شك‏ كند تشهّد را به‌جا آورده يا نه احتياط واجب آن است كه برگردد و به‌جا آورد و درصورتی‌که وارد ركعت بعد شده اعتنا نكند و احتیاط مستحب سجده‌ی سهو به‌جا آورند.

اضافه کردن کلماتی به تشهد [تشهد ]

Questionدر هنگام تشهد، بعد از (عبده و رسوله) بگوید: (ارسله بالحق بشیراً و نذیراً) و بعد صلوات بفرستیم درصورتی‌که روایت داریم از امام صادق (علیه‌السلام) به نقل از ابو بصیر، چه حکمی دارد؟
Answer: اگر به‌قصد ذکر مطلق گفته باشد اشکالی ندارد و بر این کار مداومت نکند.

اشتباه خواندن ذکر تشهد [تشهد ]

Questionشخصی در تشهد نماز از روی اشتباه و ندانستن بجای اشهد ان لا اله الا الله می‌گفته است: الحمدالله و بلا وحده لا شریک، نماز این شخص چه حکمی دارد؟
Answer: چنانچه جاهل مقصر نبوده نمازهای سابق صحیح است ولی از این به بعد مراعات نماید.

مکروه بودن اقعاء [تشهد ]

Questionاگر زن در نماز به حالت اقعاء بنشیند آیا مکروه است؟ دلیل آن چیست؟
Answer: برای هر دو گروه (مرد و زن) کراهت دارد و دلیل آن روایات است.

فراموشی صلوات تشهد [تشهد ]

Questionوظیفه کسی که صلوات تشهد را فراموش کرده است چیست؟
Answer: اگر بعد از نماز متوجه شود نمازش صحیح است و احتیاط مستحب سجده‌ی سهو به‌جا می‌آورد ولی اگر در سلام متوجه شود باید صلوات را بخواند و سلام‌ها را تکرار کرده و نماز را تمام کند.

خواندن تشهد در رکعت اول یا سوم به‌صورت سهوی [تشهد ]

Questionاگر اشتباهاً در رکعت اول یا سوم تشهد خوانده شود چه حکمی دارد و آیا سجده‌ی سهو واجب می‌شود؟
Answer: تشهد را رها کرده و نماز صحیح است ولی سجده سهو واجب نمی‌شود زیرا ادامه جلسه استراحت است، البته احتیاط مستحب در به‌جا آوردن سجده‌ی سهو است.

ترک تشهد به تصور مستحب بودن [تشهد ]

Questionاگر کسی تشهد نماز را به خیال استحباب انجام نداده به مدت طولانی، تکلیفش چیست؟
Answer: چنانچه جاهل قاصر بوده قضا ندارد.

ترک صلوات تشهد از روی جهل به مسئله [تشهد ]

Questionاگر شخصی به علت ندانستن مسئله قسمت صلوات تشهدهایش را نمی‌گفته حکم نمازهایش چیست؟
Answer: اگر در یادگرفتن مسئله کوتاهی نکرده باشد نمازهای گذشته صحیح است اما از این به بعد رعایت کند.

کسی که توانایی یادگیری تشهد را ندارد [تشهد ]

Questionشخصی سواد ندارد و به‌جای گفتن اذکار تشهد و سلام اسم امامان علیهم‌السلام را می‌برد و هر چه تلاش نموده، نتوانسته یاد بگیرد، نماز او چه حکمی دارد؟
Answer: باید تلاش کند که یاد بگیرد ولی اگر به‌هیچ‌وجه نتواند نماز او صحیح است.

عدم رعایت نکات تجویدی در تشهد [تشهد ]

Questionوظیفه کسی که تا قبل از دیدن استفتائی در سایت (قرائت به ادغام یا به فصل در تشهد) تشهد را به فصل می‌خوانده چیست؟ با توجه به اینکه در رساله به‌صورت غیر ادغام نوشته‌شده و همچنین در (یکن له)
Answer: ازنظر عرف عرب این‌گونه قرائت‌ها غلط نیست، هرچند رعایت این‌گونه مسائل تجویدی بهتر است.

شهادت به ولایت حضرت علی علیه‌السلام در تشهد [تشهد ]

Questionآیا شهادت بر ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در تشهد نماز جایز است؟
Answer: نظر به اینکه ائمه معصومین (علیهم‌السلام) اجازه اضافه کردن شهادت ثالثه را نداده‌اند، این کار صحیح نیست و وظیفه ما در این‌گونه موارد تبعیت از دستورات معصومین (علیهم‌السلام) است.

شهادت رابعه [تشهد ]

Questionآیا شهادت به حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله علیها در تشهد نماز جایز است؟
Answer: شهادت رابعه نه در اذان و اقامه جایز است و نه در نماز، موجب بطلان نماز می‌گردد.

ترک صلوات بعد از تشهد [تشهد ]

Questionاگر صلوات بعد از تشهد را نگوییم در نماز اشکالی پیش می‌آید؟
Answer: صلوات جزء تشهد است و باید گفته شود.

گفتن ذکر سلام در قضای تشهد فراموش‌شده [تشهد ]

Questionاگر شخصى تشهد نماز را فراموش کند، آیا بعد از قضاى تشهد، سلام نماز را هم باید بخواند؟
Answer: لازم نیست سلام خوانده شود و در ضمن تشهد سجده‌ی سهو کفایت از تشهد می‌کند.

مستحبات تشهد [تشهد ]

Questionدر هنگام تشهد چه اعمالی مستحب است؟
Answer: مستحب است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را بر كف پاى چپ بگذارد و نيز مستحب است قبل از تشهد بگويد: «الْحَمْدُ لِلَّهِ» يا «بسم‌الله وَ بِاللَّهِ وَ الحَمْدُ لِلَّهِ وَ خَيْرُ الْأسْماءِ لِلَّهِ» و نيز مستحب است در حال تشهد دست‌ها را بر ران بگذارد و انگشت‌ها را به يكديگر بچسباند و به دامان خود نگاه كند و بعد از تمام شدن تشهد اوّل بگويد: «وَ تَقَبَّلْ شَفْاعَتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ» (خداوندا شفاعت پيامبر صلی‌الله عليه و اله را بپذير و درجه او را بالاتر ببر).

کیفیت نشستن در تشهد برای زنان [تشهد ]

Questionحالت خانم‌ها در تشهد و سلام نماز بايد در چه حالتي باشد؟
Answer: می‌توانند به همان حالت مردان نشسته و فرقی ندارد.

حکم روزه روز عید فطر و قربان [روزه های حرام]

Questionروزه گرفتن در روز عید فطر یا عید قربان چه حکمی دارد؟
Answer: دو روز از سال روزه‌اش حرام است: عيد فطر (اوّل ماه شوّال) و عيد قربان (دهم ماه ذی‌الحجه).

حکم روزه مستحبی زن بدون اذن شوهر [روزه های حرام]

Questionآیا زن می‌تواند بدون اذن شوهر روزه‌ی مستحبی بگیرد؟
Answer: روزه گرفتن زن (روزه مستحبی) درصورتی‌که حقّ شوهرش از بين برود بدون اجازه او جايز نيست و اگر حقّ او از بين نرود نيز، بنا بر احتياط واجب بايد با اجازه شوهر باشد

حکم روزه‌ی مستحبی فرزند بدون اذن پدر [روزه های حرام]

Questionگرفتن روزه مستحبی فرزند بدون اذن پدر چه حکمی دارد؟
Answer: روزه مستحبی اولاد اگر اسباب اذيّت پدر و مادر شود جايز نيست، ولى اجازه گرفتن از آن‌ها لازم نمی‌باشد.

حکم روزه در صورت ضرر داشتن آن [روزه های حرام]

Questionگرفتن روزه برای فردی که روزه برای او ضرر دارد، چه حکمی دارد؟
Answer: كسى كه می‌داند روزه براى او ضرر دارد بايد روزه را ترك كند و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، همچنين اگر يقين ندارد امّا احتمال قابل‌توجهی می‌دهد كه روزه براى او ضرر دارد، خواه اين احتمال از تجربه شخصى‏ حاصل‌شده باشد يا از گفته طبيب.

وظیفه شخص در صورت اثبات عدم ضرر روزه باتجربه برخلاف نظر طبیب [روزه های حرام]

Questionچنانچه طبیب فردی را منع کرده باشد از روزه گرفتن، اما خودش باتجربه اطمینان پیداکرده که روزه برای او ضرر ندارد، در این صورت وظیفه‌ی او چیست؟
Answer: اگر طبيب بگويد روزه ضرر دارد امّا او باتجربه دريافته است كه ضرر ندارد، بايد روزه بگيرد و در صورت معلوم نبودن ضرر، مى‏تواند يكى دو روز تجربه كند و بعد طبق دستور عمل نمايد.

وظيفه شخص در صورت فهمیدن ضرر روزه بعد از مغرب [روزه های حرام]

Questionچنانچه شخصی یقین داشت که روزه برایش ضرر ندارد، اما بعد از اذان متوجه شد روزه برای او ضرر دارد، وظیفه‌ی او چیست؟
Answer: هرگاه عقیده‌اش اين بود كه روزه براى او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد از مغرب فهميد روزه براى او ضرر داشته، احتياط مستحب آن است كه قضاى آن را به‌جا آورد.

حکم گرفتن روزه در يوم الشّک به‌قصد اوّل رمضان [روزه های حرام]

Questionآیا می‌توان در روزی که شک بین اوّل ماه رمضان و آخر شعبان داریم، روزه را به نیت اوّل ماه رمضان گرفت؟
Answer: روزى كه انسان شك دارد كه آخر ماه شعبان است يا اوّل ماه رمضان، اگر می‌خواهد روزه بگيرد بايد به‌قصد آخر شعبان باشد و اگر به نيّت اوّل ماه رمضان روزه بگيرد حرام و باطل است.

نحوه‌ی اطلاع از روزه‌های حرام دیگر [روزه های حرام]

Questionآیا روزه‌های حرام دیگر غیر از آنچه در رساله‌ها ذکرشده است، وجود دارد؟
Answer: غير از روزه‌هايى كه گفته شد روزه‌هاى حرام ديگرى نيز هست كه در کتاب‌های مفصّل گفته‌شده است‏.

منظور از ضرر در فقه [روزه های حرام]

Questionدر فقه ضرری که در عرف ضرر قابل‌توجه شناخته‌شده حرام است یا ضرری که طبق عقل و واقعیت یا هر دو؟
Answer: آنچه عرفا ضرر محسوب شود حرام است.

حکم روزه مستحبی فرزند بدون رضایت پدر در مواقع ضرورت [روزه های حرام]

Questionاین‌جانب مقلد امام خمینى (رحمه‌الله) بوده‌ام و به فتواى حضرت‌عالی بر تقلید از ایشان باقى هستم، ایشان در باب روزه مستحبى می‌فرماید اگر سبب اذیّت پدر و مادر و جد شود جایز نیست با توجّه به این مطلب که این‌جانب قادر به ازدواج نمی‌باشم و گرفتن روزه مستحبى را تنها راه جلوگیرى از فعل حرام یافته‌ام و از طرفى هم پدر و مادرم راضى به گرفتن روزه مستحبى توسط من نمی‌گردند و نمی‌توانم آنان را به این امر راضى کنم آیا باوجود چنین شرایطى می‌توان بدون در نظر گرفتن رضایت پدر و مادر روزه گرفت؟
Answer: در فرض مسئله گرفتن روزه مستحبى براى شما جایز است ولى سعى کنید رضایت آن‌ها را تا آنجا که می‌توانید جلب کنید.

حکم روزه سکوت [روزه های حرام]

Questionگرفتن روزه سکوت چه حکمی دارد؟
Answer: روزه سکوت در اسلام مشروع نیست.

بلند گفتن یا آهسته گفتن ذکر تشهد [تشهد ]

Questionآیا اذکار تشهد را می‌توان‌ بلند خواند یا باید آهسته خوانده شود؟
Answer: می‌توانند اذکار تشهد را آهسته یا بلند بخوانند.

وجوب ذکر صلوات در تشهد نماز [تشهد ]

Questionآیا از آيه شريفه (إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ...) وجوب صلوات فهميده می‌شود؟
Answer: ظاهرش وجوب فى‌الجمله است و آن در تشهّد نمازها حاصل می‌شود.
TotalPages : 664