SiteTitle

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

استفاده از توالت فرنگی [متفرقه پزشکی]

Questionتوالت‌های سنّتى ايران، براى برخى از بيماران ازجمله بعضى بيماران قلبى مضر است، آيا استفاده از توالت فرنگى مجاز است؟
Answer: استفاده از توالت فرنگى براى همه مجاز است.

اصطلاحات فقهی پزشکی [اصطلاحات فقهی پزشکی]

Questionاصطلاحات فقهی پزشکی
Answer: [1]. ریبه: منظور از ريبه ترس از افتادن در حرام است، و منظور از لذّت همان لذّت جنسى است. (استفتائات جديد، ج 1، ص 825) [2]. ژن: محتويات درون سلول كه حاوى اطّلاعات وراثتى است، ژن ناميده مىشود. [3]. IUD : IUD وسيله داخل رحمى جهت جلوگيرى از باردارى و مخفّف جمله زير است: IUD: Intra Uterine Device. [4]. TL : TL مخفّف جمله Tubal Ligation و به معنای بستن لوله های رحمی مىباشد. [5]. شرح بيشتر را در كتاب حيلههاى شرعى و چارهجويىهاى صحيح مطالعه فرماييد. [6]. برص: برص به معناى پيسى است، و آن يك نوع بيمارى پوستى است كه رنگ قسمتى از پوست بدن بر اثر آن سفيد مىشود. (استفتائات جديد، ج 2، ص 941) [7]. كورى آن است كه مطلقاً چيزى را نبيند، يا بينايى بقدرى كم باشد كه به حساب نيايد خواه ظاهر چشم سالم باشد، يا غير سالم. (استفتائات جديد، ج 2، ص 942) [8]. شرح و تفصيل اين عيوب را در كتاب ما دوره سه جلدى استفتائات جديد مطالعه فرماييد. [9]. مضرّات سيگار را بطور مشروح در كتاب سيگار، پديده مرگبار عصر ما مطالعه فرماييد. [10]. احكام مربوط به وضوى جبيرهاى را در رساله توضيح المسائل، مسأله 345 به بعد مطالعه فرماييد. [11]. شرح مواردى كه نجس بودن لباس يا بدن نمازگزار جايز است را در رساله توضيح المسائل، مسأله 774 به بعد مطالعه فرماييد. [12]. منظور از ضغث و شماريخ بسته شاخههاى كوچك و متعدّدى است كه گاه از هم جدا بوده ولى آن را روى هم گذاردهاند، و گاه متّصل است مانند خوشه درخت خرما پس از جدا شدن ميوه از آن .

حکم شرعی کالبدشکافی [کالبد شکافی و پزشکی قانونی ]

Questionامروزه کالبدشکافی داراى اهمیت فراوانى است و مراكز مهم علمى و پژوهشى در اين زمينه مشغول فعالیت هستند و عمدتاً براى اثبات نسب، كشف جرم و هر هدف عقلايى ديگر، يا صرفاً به‌قصد آموزش‌های پزشكى، اجسادى را کالبدشکافی می‌نمایند. لطفاً نظر مبارك خود را در مورد جواز، يا عدم جواز اين كار مرقوم فرماييد.
Answer: کالبدشکافی ذاتاً جايز نيست. جز در مواردى كه احقاق حقوق مهمّه متوقف بر کالبدشکافی باشد و هدف مهم دينى و اجتماعى بر آن مترتب شود، كه تحت قاعده اهم و مهم قرار گيرد.

وظیفه پزشک نسبت معالجه نامطمئن [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionاگر بخواهيم طبابت پزشك را، تنها در صورتى مجاز بدانيم كه وى داراى تخصّص و تجربه كافى باشد، عملاً مسائل درمان با اختلال كامل روبه‌رو خواهد شد، زيرا: اولاً: هر پزشكى تا رسيدن به اين تخصّص و تجربه كافى بايد همان مراحل اولیه را طى كند كه همان دوران بدون تجربه و تخصّص است. ثانياً: به علّت جمعیت زياد، امكانات كم، فرصت‌های ناكافى و ده‌ها علل ديگر ـ حداقل در كشور ايران ـ نمی‌توان انتظار داشت پزشكانى كه از ابتدا كاملاً مسلط باشند به طبابت بپردازند. بنابراین لطفاً بفرمایید: الف) در مواردى كه پزشك داروى مؤثر بيمارى، يا عوارض خطرناك آن را فراموش نموده و فرصت و امكانات كافى جهت دسترسى به اطّلاعات كافى يا پزشك متخصّص ديگرى نيز ندارد. ب) مطمئن است كه داروى خاصی براى بيمارى مفيد است و از سوى ديگر نيز مطمئن است، يا احتمال می‌دهد كه در صورت تجويز آن دارو عوارضى خفيف، يا شديدتر از خود بيمارى و حتّى مرگ، گریبان گیر اين بيمار خواهد شد ـ البتّه موارد الف و ب شامل مسائل تشخيصى نيز است ـ آيا پزشك در اين حالات می‌تواند مريض را به حال خود بگذارد و چنين فرض كند كه گويا پزشكى موجود نبوده و قضا و قدر الهى هرچه باشد بر او جارى خواهد شد و بدين ترتيب خود را در معرض خطر مؤاخذه مادّى و معنوى حاصل از عوارض احتمالى و هزینه‌های نابجاى آن قرار ندهد و كار وى را به خداوند واگذارد، كه يا خود بهبودى نسبى يابد و فرصت تحقيقات بعدى فراهم گردد و يا به‌تدریج دچار عوارض شديد و مرگ گردد؟ اصولاً در چنين مواردى كه پزشك واقعاً نمی‌داند كه براى نجات جان يا تسكين آلام یک بيمار چه‌کاری انجام دهد وظيفه او چيست؟ درمان‌های بدون اطمينان و غیرقابل اطمينآن‌که ممكن است باعث مرگ يا عوارض شديدتر شود؟ يا عدم هرگونه اقدام درمانى؟ اگر پزشك با اقدام به درمان نامطمئن موجب خسارت و مرگ مريض گردد آيا مسئول است؟ اگر اقدام به هيچ درمانى نكند با توجّه به علل و توضيحات فوق، مسئولیتی متوجّه او نخواهد بود؟ اين نكته بايد در نظر گرفته شود كه گاه فرصت هيچ مشورت و ارجاع بيمار به پزشكان متخصّص و آگاه ديگرى وجود ندارد. در خاتمه جهت روشن شدن موضوع، مثالى ذكر می‌شود: گاهى پزشكى كه داراى تجربه كافى نيست با بيمارى در حالت بيهوشى مواجه می‌شود كه نمی‌داند (به‌طور مثال) اين بيمار در اثر كمبود قند، دچار بيهوشى شده يا براثر بالا بودن قند؟ و در اين حالت طبيعى است كه درمان كاملاً متناقض است و باعث اشتباه پزشك می‌شود. وظيفه چيست؟
Answer: اين مسئله چند حالت دارد: ۱. چنانچه خطرِ قطعى يا ظنی بيمار را تهديد نمی‌کند و معالجه نيز نامطمئن است در اين صورت اقدام به معالجه نشود. ۲. درصورتی‌که معالجه ازنظر عرف پزشكى قابل‌قبول است، هرچند احتمال عوارض وجود دارد، در اين مورد پزشك می‌تواند اقدام كند، مخصوصاً اگر خطرى بيمار را تهديد كند. ۳. درصورتی‌که خطر حتمى و معالجه نامطمئن است، ولى درصد نجات وجود دارد و امكان مراجعه به متخصّص نيز وجود ندارد، در اينجا می‌تواند، اقدام به معالجه نماید و در صورت عدم تقصير و عدم سهل‌انگاری، طبيب ضامن نيست.

کالبدشکافی برای آموزش و کشف جرم [کالبد شکافی و پزشکی قانونی ]

Questionلطفاً به سؤالات زير كه پيرامون کالبدشکافی است، پاسخ فرماييد: ۱. آيا براى تشخيص علّت مرگ جهت پيشرفت علم پزشكى و تعليم به دانشجویان، کالبدشکافی جايز است؟ ۲. اگر کالبدشکافی براى كشف جرم و شناسايى قاتل باشد حكم چگونه است؟ ۳. اگر کالبدشکافی تنها راه براى رهايى یک متهم بی‌گناه از مرگ باشد قضيه چه حكمى دارد؟
Answer: چنانچه کالبدشکافی ضرورتى داشته باشد، مانند نجات جان متهم بی‌گناه، شناسايى قاتل و تعليماتى كه براى دانشجویان ضرورى است، مانعى ندارد.

کالبدشکافی در مرگ‌های مشکوک [کالبد شکافی و پزشکی قانونی ]

Questionكالبدشكافى در مرگ‌های مشكوك براى تشخيص جرم چه حكمى دارد؟
Answer: درصورتی‌که كشف جرم براى احقاق حق و يا دفع فساد و نزاعى باشد كالبدشكافى اشكال ندارد.

ضمان پزشک در قبال فرانگرفتن روش‌های جدید درمانی [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionنظر به اينكه به خاطر سير تكامل علوم، تعليم روش‌های قبلى نيز در دوران دانشجويى امکان‌پذیر نيست، چه برسد به روش‌های جديد، آيا پزشك می‌تواند به همان روش‌های قبلى اكتفا نمايد و يا فقط در حدّى كه وقت محدودش اجازه می‌دهد به فراگيرى آن‌ها بپردازد در اين صورت اگر متوجّه مسائل مهم جديد نشود آيا مسئولیتی بر عهده اوست؟
Answer: پزشك بايد نهايت تلاش خود را در فراگيرى بكند و چنانچه قبل از درمان از بیمار برائت براى رفع ضمان به عمل بیاورد مسئول نيست.

تجویز داروهای مضر برای زنان باردار [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionاگر پزشك با توجّه به گستردگى موضوع نداند، يا فراموش كرده باشد كه دارو يا روش تشخيصى وى براى خانم‌های باردار يا شيرده مضر است، مسئولیت پزشك در صورت ايجاد عارضه در جنين يا مادر در چه حد است؟
Answer: پزشك موظّف است از زنانى كه در معرض باردارى هستند سؤال كند؛ و اگر بدون تحقيق داروى مضری بدهد مسئول است.

کالبدشکافی برای تعیین علت مرگ [کالبد شکافی و پزشکی قانونی ]

Questionيكى از وظايف پزشكى قانونى تشخيص و تعيين علّت تأمّه مرگ امواتى است كه بنا به دلايلى، ازجمله بيم وقوع و يا وقوع جنايت، بايد علّت تامّه مرگ آنان براى محاكم قضايى روشن گردد و در اكثر موارد تشخيص و تعيين دقيق علّت فوت، فقط با کالبدشکافی مقدور است و با اين اقدام بسيارى از جنايات به وقوع پيوسته كشف گرديده و از پايمال شدن خون به‌ناحق ريخته مقتولين جلوگيرى به عمل می‌آید. با عنايت به مطالب فوق، نظر مبارك خويش را در خصوص مسائل زير مرقوم فرماييد: ۱. با توجّه به اينكه انجام عمل کالبدشکافی راهى است براى كشف حقيقت و احقاق حقّ اولياى دم، آيا انجام اين عمل شرعاً جايز است؟ ۲. برفرض جايز بودن، آيا رضايت اولياى دم براى انجام عمل کالبدشکافی لازم است؟ درصورتی‌که شرط باشد، اگر بعضى از اولياى دم راضى و بعضى ناراضى باشند، چه حكمى دارد؟ ۳. آيا براى انجام عمل کالبدشکافی، تشخيص پزشكى قانونى می‌تواند مجوّز شرعى باشد، يا علاوه بر آن، درخواست مقام قضايى نيز در اين خصوص لازم است؟ ۴. با فرض شرط بودن رضايت اولياى دم در جواز شرعى انجام کالبدشکافی، آيا در صورت درخواست مقام قضايى بازهم رضايت اولياى دم شرط است؟
Answer: چون شارع مقدّس راضى به هدر رفتن و پايمال شدن خون مسلمان نيست، در این‌گونه موارد بر حاكم شرع لازم است امر به کالبدشکافی كند تا مشكل حل شود؛ و در اين صورت بر متخصّص اين امر جايز، بلكه واجب است اطاعت كند و در چنين فرضى بر ورثه نيز لازم است رضايت دهند.

خسارت ناشی از عدم سؤال در مورد بارداری [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionاگر پزشك از باردارى بيمار سؤال نكند و وى هم متذكّر نشود، مسئولیت عوارض احتمالى بر عهده كيست؟
Answer: پزشك موظّف است از زنانى كه در معرض باردارى هستند سؤال كند؛ و اگر بدون تحقيق داروى مضری بدهد مسئول است.

اقدامات پزشک در غیر رشته تخصصی خود [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionآيا اقدامات پزشكى طبيب در غير رشته تخصّصى خود، كه آگاهى لازم را ندارد و باعث تشديد بيمارى يا بروز عارضه‌ای جديد در بيمار می‌شود، يا منجر به فوت وى می‌گردد، موجب ضمان است؟
Answer: آرى، موجب ضمان است.

کالبدشکافی در صورت عدم رضایت اولیای دم [کالبد شکافی و پزشکی قانونی ]

Questionدرصورتی‌که قاضى پرونده‌ای تشخيص دهد كشف حقيقت لازم و ضرورى است و براى اين منظور چاره‌ای جز کالبدشکافی نيست. ولى اولياى دم حاضر به کالبدشکافی نباشند، يا بعضى راضى باشند و بعضى ديگر راضى نباشند، يا ميّت بر عدم کالبدشکافی وصیت كرده باشد، تكليف چيست؟
Answer: هرگاه تشريح جهت احقاق حقوق اولياى دم باشد و آن‌ها حاضرند از حق خود بگذرند و تشريح صورت نگيرد، نبايد تشريح كرد. ولى اگر پيشگيرى از یک مشكل مهم اجتماعى متوقف بر اين كار باشد، رضايت آن‌ها شرط نيست.

تشخیص نادرست توسط طبیب حاذق [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionاگر به سبب تشخيص نادرست طبيب حاذق آسيبى به بيمار وارد شود، آيا بايد ديه پرداخت شود؟ ديه بر عهده كيست؟
Answer: ضامن است، مگر اينكه قبلاً به طور خصوصى يا به طور عام نسبت به خسارتها اعلام برائت كرده باشد.

شکافتن رگ مصدوم برای تشخیص حیات یا مرگ [کالبد شکافی و پزشکی قانونی ]

Questionاگر براى تشخيص حيات يا مرگ مصدومى تنها راه، شكافتن يكى از شریان‌های وى باشد، بفرماييد: ۱. آيا اين كار جايز است؟ ۲. آيا اين عمل در صورت ضرورت ديه دارد؟ ديه آن بر عهده كيست؟
Answer: جايز است و ديه هم ندارد.

ضامن بودن پزشک به خاطر کوتاهی [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionچنانچه پزشک در تشخيص سهل‌انگاری نموده باشد، حكم چگونه است؟
Answer: طبيب به‌هرحال ضامن است، چون كوتاهى كرده است.

نبش قبر برای تشخیص قاتل [کالبد شکافی و پزشکی قانونی ]

Questionدرصورتی‌که تعيين علت مرگ ضرورت داشته باشد، به‌طور مثال جهت تعيين قاتل وى، آيا مجازيم نبش قبر كرده، جسد وى را در پزشكى قانونى تشريح كنيم؟
Answer: در صورت ضرورت جايز است.

خسارت ناشی از غلط نوشتن نسخه توسط پزشک [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionبا توجّه به اينكه شيوه معالجه و درمان به اين شكل است كه طبيب نسخه را نوشته و به بيمار می‌دهد و او دارو را تهيّه و استفاده می‌کند. حال اگر طبيب حاذق نسخه را غلط بنويسد و درنتیجه صدمه‌ای به بيمار وارد شود، بفرماييد: ۱. آيا بايد دیه‌ای پرداخت شود؟ ۲. ديه بر عهده كيست؟ ۳. در صورت حاذق نبودن طبيب حكم چيست و ديه بر عهده كيست؟ ۴. در صورت سهل‌انگاری چه تكليفى متوجّه طبيب است؟
Answer: ۱ تا ۴. بر عهده طبيب است.

حکم غسل مس میت هنگام تشریح [احکام مرتبط با تشریح]

Questionآیا در صورت دست زدن به جسد یا اجزاء میت هنگام تشریح غسل مس میت واجب می‌گردد؟
Answer: دست زدن به مرده‏هايى كه مورد تشريح قرار می‌گیرند درصورتی‌که مسلمان باشد و آن را غسل داده باشند موجب غسل نمی‌گردد و در غيراين‏صورت بايد هر بار دست می‌زنند غسل مس ميّت كنند و اگر موجب عسر و حرج گردد می‌توانند به‌جای غسل، تيمّم نمايند، ولى اگر تشريح فقط روى استخوان‌های بدون گوشت، يا قسمت‌های گوشتى جداشده، مانند قلب و عروق و مغز و امثال آن صورت گيرد، غسل ندارد و اگر بتوانند از دستكش استفاده كنند در هيچ صورتى غسل ندارد.

ایجاد آسیب‌های جانبی هنگام معالجه [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionهرگاه پزشك يا دستيار وى، به هنگام معالجه بيمار، لطمه يا ضربه‌ای بر عضو ديگر او وارد كند، مثلاً جهت احياى قلب، دنده‌های بيمار در حال ماساژ بشكند. يا جهت تحريك به‌عکس العمل، به‌صورت بيمار سيلى بزند و پرده گوشش پاره شود. آيا پزشك ضامن است؟
Answer: درصورتی‌که اين كار براى معالجه اجتناب‌ناپذیر باشد و از مريض يا اولياى او اجازه گرفته باشد، ضامن نيست. در غير اين صورت ضامن است.

نگاه کردن به عورت میت هنگام تشریح [احکام مرتبط با تشریح]

Questionنگاه كردن به دستگاه تناسلى مردان وزنان ميّت در حال تشريح چه حكمى دارد؟ آيا اين حكم در مورد بدن مسلمانان و غیرمسلمانان ‌یکسان است؟
Answer: جز در موارد ضرورت جايز نيست و فرقى در ميان آن‌ها نيست.

عدم تفاوت حکم تشریح بین شیعه و سنی [احکام مرتبط با تشریح]

Questionآيا در عدم جواز تشريح بدن ميّت بدون ضرورت، تفاوتى بين شيعه و اهل سنّت وجود دارد؟
Answer: تفاوتى ندارد.

خسارات ناشی از عدم مهارت هنگام ختنه کردن [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionپسرم توسّط یک پزشك ختنه شد. به دليل بی‌احتیاطی و عدم مهارت در عمل جرّاحى، خسارات ذيل برايشان وارد شد: ۱. از بين رفتن تمام پوست روى آلت ۲. قطع قسمتى از آلت ۳. تنگ شدن مجراى بول و كج شدن آلت ۴. از بين رفتن توان مقاربت و لذّت جنسى (به دليل فقدان پوست طبيعى روى آلت) و عدم انزال، كه نتيجه آن عدم تولیدمثل و بارورى است. ۵. عمل جراحى آلت و ترميم پلاستيكى لطفاً بفرماييد: ديه ضايعات فوق چيست؟
Answer: نسبت به ضايعاتى كه در پوست آلت و تنگى مجرا و كج شدن به وجود آمده، طبق تشخيص كارشناس ارش تعلّق می‌گیرد و در مورد عدم بارورى، اگر پس از معالجه مشكل حل نشود آن نيز ارش دارد.

نبش قبر غیرمسلمان برای تشریح [احکام مرتبط با تشریح]

Questionآيا می‌توان براى تشريح، جهت آموزش به علّت كمبود جسد و استخوان که بدون آن‌ها آموزش امکان‌پذیر نيست، اقدام به نبش قبر غیرمسلمانان نمود؟
Answer: هرگاه مفسده خاصی بر آن مترتّب نشود، اشكالى ندارد.

زایل شدن بکارت هنگام معاینه [خسارات ناشى از كوتاهى يا كمبود اطّلاعات پزشك]

Questionدرصورتی‌که بيمار در حين معاينه توسّط طبيب و در اثر معاينه بكارتش زايل گردد بفرماييد: الف) آيا مسؤوليّتى متوجّه پزشك خواهد شد؟ ب) در صورت مثبت بودن پاسخ، آيا پزشك علاوه بر ارش البكارة، بايد مهرالمثل نيز بپردازد؟ ج) آيا علم و آگاهى طبيب، يا عدم آگاهى وى به باكره بودن، تأثيرى در حكم مسئله دارد؟ د) آيا عدم اعلام باكره بودن از جانب بيمار، در حكم مسئله مؤثر است؟ ه) درصورتی‌که وضعیت ظاهرى بيمار به‌گونه‌ای باشد كه پزشك احتمال باكره بودن وى را ندهد، آيا تأثيرى در حكم مسئله دارد؟ و) چنانچه پزشك قبل از انجام معاينه از بيمار برائت گرفته باشد، موجب عدم ضمان وى می‌شود؟
Answer: الف تا و) هرگاه وضع ظاهرى بيمار عدم بكارت باشد و بيمار طبيب را در جريان نگذارد، طبيب ضامن نيست، همچنين اگر برائت جسته و مقصّر نباشد. ولى درصورتی‌که ظاهر او بكارت باشد، يا لااقل احتمال قوى برود كه باكره است و برائت هم نجسته باشد طبيب ضامن مهرالمثل است، مگر این‌که بتواند او را به‌صورت اوّل بازگردانده در اینجا ارش نقص موقّت و هزینه‌های اضافى را می‌پردازد.

نبش قبر مجهول‌الهویه جهت تشریح [احکام مرتبط با تشریح]

Questionبه علّت كمبود جسد و استخوان جهت تشریح و آموزش پزشکی، اگر ندانيم قبر متعلّق به مسلمان است، يا غیرمسلمان، آيا مجاز به نقش قبر هستيم؟
Answer: چنانچه قراينى كه نشانه اسلام است در آن قبر نباشد و آن قبر در بلاد اسلامى نباشد مانعى ندارد؛ و اگر مربوط به بلاد اسلامى است، ظاهر اين است كه جسد و قبر مسلمان است و احكام مسلمان بر او جارى می‌شود؛ و اگر در بلدى است كه هر دو گروه به‌طور وسيع در آن هستند، در صورت ضرورت نبش آن مانعى ندارد.

ترک معالجه بیمار فقیر [ خسارات ناشى از ترك معالجه]

Questionپزشكى به علّت فقر مالى بيمار اورژانسى، كه قادر بر پرداخت هزینه‌های مربوطه نبوده، از معالجه و جرّاحى وى اجتناب نموده و درنتیجه بيمار فوت كرده است. يا عمل جرّاحى را به‌روزهاى ديگر موكول نموده، كه به‌اندازه آن روز نمی‌تواند مفيد باشد، آيا پزشك ضامن است؟ اغلب بیمارستان‌ها اوّل پول می‌گیرند، سپس بيمار را به پزشك ارجاع می‌دهند. درصورتی‌که تأخير در اين امر منجر به مرگ يا عوارض ديگر شود، آيا اين كار جايز است؟
Answer: در فرض سؤال پزشك ضامن خون نيست، ولى گناه بزرگى مرتكب شده و قابل‌تعقیب است.

خریدوفروش ميّت مسلمان جهت تشريح [احکام مرتبط با تشریح]

Questionآيا خریدوفروش ميّت مسلمان جهت تشريح، درجایی كه جسد كافر در دسترس نباشد، جايز است؟
Answer: هرگاه آن تشريح براى فراگرفتن علم پزشكى جهت حفظ جان مسلمين ضرورت داشته باشد و از غير اين راه دسترسى نداشته باشد، مانعى ندارد.

فلج شدن بیمار در اثر استنکاف پزشک از عمل به خاطر عدم توانایی مالی بیمار [ خسارات ناشى از ترك معالجه]

Questionبيمارى به علّت ابتلا به سلِ استخوان‌های ستون فقرات، به متخصّص مربوطه مراجعه و بستری‌شده است. پزشك معالج مبلغ قابل‌توجهی اضافه بر تعرفه‌های مصوّب دولت از بيمار به‌عنوان زیرمیزی درخواست می‌کند، بيمار به علّت عدم توانايى مالى قادر به پرداخت وجه درخواستی نیست، كه منجر به لغو عمل او و ایجاد عارضه شبه فلج در بيمار می‌شود، استنكاف پزشك از عمل فوق چه حكمى دارد و در عارضه‌ایجادشده چقدر ضامن است؟
Answer: پزشك در اين صورت گناه بزرگى مرتكب شده است.

امتناع پزشک از درمان و فوت بیمار [ خسارات ناشى از ترك معالجه]

Questionپزشكى از معالجه بیماری‌امتناع كرده و درنتیجه آن بيمار فوت نموده است. مجازات او چيست؟
Answer: مجازات او تعزير است.
TotalPages : 664