عتاب امام علي(ع) به تماشاچیان «صحنه های دلخراش»؟!

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

عتاب امام علي(ع) به تماشاچیان «صحنه های دلخراش»؟!

Question امام علی(علیه السلام) چگونه ناخرسندی خود را از تماشاچیان جنجالی صحنه های دلخراشِ اجرای حدود ابراز می نماید؟
AnswerSmall:

بر اساس دستور قرآن و روایات در باب اجرای حدود، و به منظور عبرت دیگران، لازم است اجرای حدود در ملاء عام انجام شود، از این رو گروهی برای عبرت در صحنه اجرای حد حاضر می شوند؛ اما گروهی هرزه و لاابالی در جامعه وجود دارند که هرجا جنجالى برپا شود در آنجا حاضر می شوند، امام(ع) در کلامی حکیمانه نفرین خود را از این افراد اعلام کرده و می فرماید: «خوش آمد مباد بر چهره هايى كه جز به هنگام حوادث بد ديده نمى شوند».

AnswerLarge:

امام علي(علیه السلام) بعد از آنكه جنايتكارى را خدمت ايشان آوردند و عده اى از اوباش همراه او بودند [گويا مى خواستند مجازات او را تماشا كنند] فرمودند: (خوش آمد مباد بر چهره هايى كه جز به هنگام حوادث بد ديده نمى شوند)؛ «وَ قَدْ أُتِيَ بِجَانٍ وَ مَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ لَا مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لَا تُرَى إِلَّا عِنْدَ كُلِّ سَوْأَةٍ». «مرحبا» از ماده «رحب» به معناى وسعت مكان است و معمولاً هنگامى كه ميهمانى وارد مى شود، عرب به او مرحبا مى گويد؛ يعنى بفرماييد در محل وسيع و مناسبى وارد شده ايد. معادل آن در فارسى «خوش آمديد» است و ضد آن «لا مَرْحَباً» به معناى «خوش نيامديد» و يا «خوش آمد بر شما مباد».
آرى همواره گروهى در جوامع بشرى در پى جنجال آفرينى و يا حضور در حوادث جنجالى هستند، به محض اين كه نگاه كنند دو نفر با هم در گوشه خيابان دعوا مى كنند از اطراف جمع مى شوند، نه براى ميانجي گرى، بلكه براى اين كه آن صحنه زشت را بنگرند و يا هنگامى كه بشنوند بنا هست فلان كس را در ملأ عام مجازات كنند، دوان دوان به سوى آن صحنه مى روند.

از بعضى روايات باب حدود به خوبى استفاده مى شود كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) از اين گروه متنفر بود. در كتاب «وسائل الشيعه»؛ در كتاب الحدود، حديثى به اين مضمون در باب كراهت اجتماع مردم براى نگاه كردن به شخصى كه حرام مى خورد آمده است: «هنگامى كه اميرمؤمنان(عليه السلام) در بصره بودند مردى را خدمتش آوردند كه بنا بود حدّ بر او اجرا شود، ناگهان گروهى از مردم براى تماشاى آن منظره اجتماع كردند، اميرمؤمنان(عليه السلام) فرمود: اى قنبر نگاه كن اين گروه كيانند و براى چه آمدند، عرض كرد: مردى هست كه مى خواهند حدّ بر او اقامه كنند [و اينها تماشاگرند]، هنگامى كه نزديك شدند امام(عليه السلام) نگاه در چهره آنها كرد و فرمود: «لَا مَرْحباً بِوُجُوه لَا تُرَى إِلَّا فِي كُلِّ سُوءٍ هؤُلاءِ فُضُولُ الرِّجالِ أمِطْهُمْ عَنِّى يَا قَنْبَرُ»(1)؛ (خوش آمد مباد بر چهره هايى كه جز در صحنه هاى بد ديده نمى شوند آنها افراد بيهوده جامعه هستند اى قنبر آنها را از من دور ساز)».
درست است كه در قرآن مجيد و روايات دستور داده شده اجراى حدّ در حضور جمع باشد تا مايه عبرت مردم گردد، اما اين گروه از افراد، هرگز براى عبرت گرفتن نمى آمدند؛ بلكه هر جا جنجالى برپا شود در آنجا حضور مى يابند و در صورتى كه فرصت پيدا كنند خودشان نيز وارد صحنه مى شوند. ولى جالب توجه اين كه زمامداران ظالم و ستمگر در دنياى ديروز و امروز از وجود اين گروه براى پيش بردن مقاصد نامشروع خود بهره فراوان مى گيرند و براى درهم شكستن مخالفان خود و آمران به معروف و ناهيان از منكر اين گروه را تحريك كرده و به مصاف آنها مى فرستند.
ابن ابى الحديد از «احنف» چنين نقل مى كند كه مى گفت: «سفيهان جامعه را گرامى داريد، زيرا آنها شما را از اين و آن حفظ مى كنند. [منظورش اين بود كه مى توانند دشمنان شما را دفع كنند] سپس شعرى از شاعرى نقل كرده كه مضمونش اين است: من اين افراد بدرفتار را براى خودم حفظ مى كنم تا در مقابل مخالفان از آنها استفاده كنم، اگر سگ هايى كه نزد من اند حضور نداشته باشند از سگ هاى مخالفين در هراسم».(2)،(3)

Peinevesht:

(1). تهذيب الأحكام، طوسى، محمد بن الحسن‏، محقق / مصحح: خرسان، حسن الموسوى‏، دار الكتب الإسلاميه‏، تهران، 1407 قمری‏، چاپ چهارم‏‏، ج ‏10، ص 150، 10 باب (من الزيادات)؛ وسائل الشيعة، عاملى، شيخ حر، محمد بن حسن‏، محقق / مصحح: مؤسسة آل البيت(عليهم السلام)‏، مؤسسة آل البيت(عليهم السلام‏)، قم، ‏‏1409 قمری‏، چاپ اول، ج ‏28، ص 45، باب 22 (كراهة اجتماع الناس للنظر إلى المحدود)؛ روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه( ط - القديمة)، مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى‏، محقق / مصحح : موسوى كرمانى، حسين و اشتهاردى على پناه‏، مؤسسه فرهنگى اسلامى كوشانبور، قم‏، 1406 قمری‏، چاپ دوم‏، ج ‏10، ص 237، باب (نوادر الحدود).

(2). شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، أبو حامد عز الدين عبد الحميد بن هبه الله بن محمد بن محمد بن أبي‏، محقق / مصحح: ابراهيم، محمد ابوالفضل‏، مكتبة آية الله المرعشي النجفي‏، قم،‏ 1404 قمری، چاپ اول، ج ‏19، ص 20، ص 196،(و من كلامه في من أتاه بجان فيه غوغاء).

(3). پيام امام امير المؤمنين(عليه السلام)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 شمسی‏، چاپ اول‏، ج 13، ص 551.

TarikheEnteshar: « 1397/04/11 »
CommentList
*TextComment
*PaymentSecurityCode http://makarem.ir
CountBazdid : 1461