SiteTitle

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

از دست دادن توان انجام قسم [شرایط کسی که قسم می خورد ]

Question اگر شخصی موقعى كه قسم مى‏خورد، عمل کردن به قسم برایش ممکن بوده ولى بعداً عاجز شود يا مشقّت شديد داشته باشد، تکلیف چیست؟
Answer: از همان وقت كه چنين شده قسم او به هم مى خورد.

لزوم اذن و رضایت ولی به قسم خوردن فرزند [شرایط کسی که قسم می خورد ]

Question اگر پدر مانع قسم خوردن فرزند بشود و یا اینکه بدون اجازه پدرش قسمی بخورد، تکلیف چیست؟
Answer: هرگاه پدر از قسم خوردن فرزند (در هر سن و سالی که باشد) جلوگیرى کند، حتّى اگر فرزند بدون اجازه پدر قسم یاد کند قسم او صحیح نمى باشد.

لزوم اذن و رضایت شوهر به قسم خوردن همسرش [شرایط کسی که قسم می خورد ]

Question اگر شوهر مانع قسم خوردن همسرش بشود و یا اینکه زن بدون اجازه شوهرش قسمی بخورد، تکلیف چیست؟
Answer: هرگاه شوهر از قسم خوردن زن مانع شود قسم او صحیح نیست،حتی اگر زن بدون اجازه شوهر قسم یاد کندقسم او صحیح نمى باشد.

قسم فرزند بالغ بدون اذن پدر [شرایط کسی که قسم می خورد ]

Questionبا توجه به مساله 2301 رساله که اشاره دارد هرگاه پدر از قسم خوردن فرزند (در هر سن و سالی که باشد) جلوگيرى كند،آیا منظور از فرزند در هر سن و سالی، حتی بعد از بلوغ فرزند و ازدواج و تشکیل زندگی مستقل را نیز شامل می شود؟
Answer: تفاوتی نمی کند و در هر دو صورت شامل می شود.

قسم خوردن صغیر [شرایط کسی که قسم می خورد ]

Question چنانچه برای دفاع از حق لازم شود که صغیر قسم بخورد، آیا می توان از صغیر درخواست قسم خوردن کرد و آیا قسم خوردن صغیر صحیح است و یا نه؟
Answer: یکی از شرایط شخصی که قسم می خورد، بلوغ می باشد بنابر این صغیر نمی تواند قسم یاد نماید، البته ولی و قیم او برای دفاع از او می توانند قسم یاد نمایند.

اعتبار ساعت به‌عنوان ملاک تحقیق [احکام وقت امساک و افطار]

Questionآیا نگاه به ساعت تحقیق محسوب می‌شود، مثلاً اگر برای تشخیص اذان به ساعت نگاه کرده و سحری خورده باشیم ولی بعداً معلوم شود که ساعت عقب بوده است، آیا این نگاه به ساعت تحقیق محسوب می‌شود؟
Answer: اگر ساعت سالم باشد یا درصورتی‌که معمولاً درست کار می‌کرده است تحقیق محسوب می‌شود.

حکم افطار در روزه نذر [احکام وقت امساک و افطار]

Questionآیا در روزه نذری در هر ساعتی می‌توان افطار کرد؟
Answer: تا قبل از ظهر می‌توان افطار کرد مگر این‌که نذر روزه معینی کرده باشد که افطار کردن آن حرام است.

حکم سحری خوردن در هنگام اذان صبح [احکام وقت امساک و افطار]

Questionکسی که نداند اذان صبح چه موقع بوده و بعداً بفهمد زمانی که سحری خورده (حدود 5 دقیقه) بعد از اذان بوده است حکم روزه مستحبی و قضا چیست؟
Answer: بايد قبل از شروع اذان، از مبطلات روزه ازجمله خوردن و آشاميدن دست کشيد ولي اگر بدون اطلاع از شروع اذان و يا از روي ندانستن حکم، ادامه داده است درصورتی‌که تا پيش از پايان اذان خوردن و آشاميدن را ترک کرده، استثنائا روزه این روز صحيح است.

وجوب دقت در زمان اذان [احکام وقت امساک و افطار]

Questionدقت در زمان اذان هنگام سحر لازم است؟
Answer: در این‌گونه موارد دقت لازم است.

حکم تحقیق از دخول وقت در روزه قضا و مستحبی و کشف خلاف آن [احکام وقت امساک و افطار]

Questionچنانچه روزه‌دار در روزه قضای موسع و مستحبی تحقیق کرده، ولی کشف شود که بعد از اذان صبح چیزی خورده است، روزه او چه حکمی دارد؟
Answer: حکم روزه ماه رمضان را دارد و صحیح است.

حکم تأخیر افطار تا اذان مغرب [احکام وقت امساک و افطار]

Questionآیا افطار بعد از غروب بدون هیچ محذوری جایز است یا بنا بر احتیاط تا اذان مغرب صبر کند؟
Answer: احتیاط مستحب است که تا اذان مغرب صبر نمایند.

موردی که قسم راست هم کراهت دارد [شرایط مورد قسم ]

Question شنیده ام حتی اگر قسمی که میخوری راست هم باشد، باز هم کراهت دارد، آیا این صحیح است؟
Answer: کسانى که براى اثبات مطلبى قسم مى خورند اگر حرف آنها راست باشد قسم خوردن مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان کبیره است.

شرایط کاری که برای انجام یا ترک آن قسم می خورند [شرایط مورد قسم ]

Question آیا برای هر کاری می توان قسم خورد؟ مثلا آیا می تواند قسم بخورد کاری را انجام بدهد در حالی که انجامش حرام است یا برعکس؟
Answer: 1- كارى را كه براى انجام آن قسم مى خورد بايد حرام و مكروه نباشد و كارى را كه قسم بر ترك آن مى خورد واجب و مستحب نباشد و اگر براى انجام كار مباحى قسم مى خورد بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنين اگر قسم براى ترك كار مباحى مى خورد بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد.2-عمل كردن به قسم براى او ممكن باشد.

حکم روزه در مناطقی که روز طولانی دارند [احکام وقت امساک و افطار]

Questionدر مناطقی که طول روز بسیار بلند است وظیفه افراد در مورد روزه چیست؟
Answer: در مورد روزه مناطقی که روز یا شب آن‌ها خارج از متعارف است (مثلاً بیش از 18 ساعت) باید روزه خود را مطابق مناطق معتدله در آن زمان بجا بیاورد مثلاً همان زمان را در تهران یا قاهره در نظر بگیرد که طول شب و روز چقدر است زیرا آن مناطق طلوع و غروب و نصف‌النهار دارند سپس با افق خود آن را تطبیق کند؛ و به تعبیر دیگر اگر در آن فصل از سال در منطقه معتدله موردنظر، طول روز 14 ساعت است، آن‌ها هم 14 ساعت روزه می‌گیرند به این معنا که از طلوع فجر آنجا شروع می‌کند و 14 ساعت روزه می‌گیرد و در زمستان ‌که روزهای منطقه معتدله موردنظر مثلاً 12 ساعت است، باید از طلوع فجر آنجا شروع کند و 12 ساعت روزه بگیرد (مطابق مثال بالا) البته اگر به‌جا آوردن روزه کامل برای آن‌ها مشقت ندارد مقدم است.

دفع شر ظالم با قسم دروغ [شرایط مورد قسم ]

Question اگر فردی در شرایطی قرار بگیرد که ناچار باشد قسم دروغ بخورد، مثلا به او بگویند قسم بخور در مورد فلان موضوع راست بگویی و او قسم بخورد ولی به دلایلی دروغ بگوید، چه حکمی دارد؟
Answer: کسى که براى اثبات مطلبى قسم مى خورد اگر مجبور شود که براى نجات خود یا مسلمانان دیگرى از شرّ ظالمى قسم دروغ بخورد اشکال ندارد، بلکه گاه واجب مى شود و کفاره ندارد.

معیار روز شرعی [احکام وقت امساک و افطار]

Questionلطفاً بفرمایید ازنظر شرعی یک روز از چه زمانی شروع و در چه زمانی به پایان می‌رسد؟ یک روز عرفی از ساعت ۲۴ شروع و در ساعت ۲۴ روز بعد پایان می‌پذیرد، آیا برای شرع هم همین میزان است یا میزان دیگری بر آن مترتب است؟
Answer: این مطلب نسبت به امور مختلف متفاوت است مثلاً در مورد روزه، روز از اذان صبح شروع می‌شود و تا اذان مغرب ادامه دارد.

موارد جواز قسم دروغ [شرایط مورد قسم ]

Question در چه مواردي قسم دروغ جايز است؟
Answer: با توجّه به اين که قبح ذاتي دروغ به صورت مقتضي است نه به صورت علّت تامّه، يعني شرايط و موانع مي تواند در آن تأثير گذارد، جواز قسم دروغ مبتني بر مسأله اهم و مهم خواهد بود. يعني در جايي که اگر را بگويد، هدف مهم تر شرعي به خطر مي افتد، مجاز خواهد بود. در غیر این صورت نه.

حکم افطار روزه در مراسم حج و عمره به‌وقت محلی [احکام وقت امساک و افطار]

Questionبا توجّه به این‌که در مراسم حج عمره در ماه مبارک رمضان، در مسجدالحرام و مسجدالنبی (صلی‌الله علیه وآله) قبل از اذان مغرب، سفره افطار گسترده شده و به‌محض شروع اذان مغرب آن‌ها افطار می‌کنند، آیا می‌توان برای انگشت‌نما نشدن همراه آن‌ها افطار نمود؟
Answer: بهتر است براى نماز مغرب در مسجد حضور یابند و اگر به آن‌ها اصرار بر افطار شود، می‌توانند افطار کنند و روزه آن‌ها صحیح است.

وقت امساک و نماز صبح [احکام وقت امساک و افطار]

Questionآیا در ماه مبارک رمضان می‌توان تا اذن به خوردن و آَشامیدن ادامه داد و هم‌زمان با اذان صبح نماز را خواند؟
Answer: لازم است قبل از اذان صبح برای روزه ‌امساک کنند و احتیاطاً 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز صبح بخوانند.

عمل به قسمی که رجحان آن از بین رفته است [شرایط مورد قسم ]

Questionفردی بر ترک کاری قسم خورده است اما اکنون رجحان ترک آن عمل برطرف شده است، آیا قسم او هنوز لازم الوفاء است ؟
Answer: در فرض سوال؛ لازم الوفاء نیست.

وقت افطار [احکام وقت امساک و افطار]

Questionآیا می‌توان هنگام غروب آفتاب افطار نمود؟
Answer: هم‌زمان با شروع اذان مغرب می‌توانید روزه خود را افطار نمایید.

تخلف از قسم بخشش مهریه [شرایط مورد قسم ]

Question اگر زن پیش از عقد، قسم جلاله یاد کند که مهریه اش را می بخشد و بعدا از انجام آن امتناع کند چه حکمی دارد؟
Answer: در صورتی که بخشیدن محذوری نداشته باشد باید به قسم شرعی خود عمل کند و الا کفاره دارد.

حکم وجوب امساک [احکام وقت امساک و افطار]

Questionافرادی که توانایی گرفتن روزه را ندارند، آیا لازم است تا غروب امساک نمایند؟ یا بر چه کسانی واجب است تا غروب امساک نمایند؟
Answer: بر حائض، سالخوردگان، مريض و مسافر مستحب است تا آخر روز از کارهايي که روزه را باطل می‌کند خودداري کنند و بر غير این‌ها امساک بنا بر احتياط واجب، لازم است.

فراموشی مورد قسم [شرایط مورد قسم ]

Question اگر فراموش کنیم که برای چه کاری و یا چه چیزی قسم خوردیم تکلیف چیست؟
Answer: در صورتى كه شک بین چند مورد دارد و نمیتواند احتياط كند و به تمام موارد عمل نماید، بین مواردی که احتمال می دهد قرعه مى زند و طبق آن عمل مى نمايد.

حکم خواندن نماز مغرب و عشاء قبل از افطار [احکام وقت امساک و افطار]

Questionخواندن نماز مغرب و عشاء قبل از افطار کردن چه حکمی دارد؟
Answer: مستحب است روزه‌دار نماز مغرب و عشا را پيش از افطار بخواند، ولى اگر حضور قلب ندارد، يا كسى منتظر اوست، بهتر است اوّل افطار كند، امّا به‌قدری كه بتواند نماز را در وقت فضيلت به‌جا آورد.

ایراد قسم برای ترک کار مستحب [شرایط مورد قسم ]

Question اگر كسى قسم بخورد كه به مسجد نرود، آيا عمل كردن به اين قسم لازم است و شكستن آن كفّاره دارد؟
Answer: عمل كردن به اين قسم لازم نيست و شكستن آن كفّاره ندارد.

لزوم عمل به قسمی که با نام خداوند جاری شده [شرایط لفظ قسم ]

Question آیا اگر فردی صرفا بگوید قسم می خورم فلان کار را انجام بدهم، لازم است حتما به آن قسم عمل کند یا حتما باید عبارت و کلمات مشخصی را بگوید تا عمل به قسم بر او واجب باشد؟
Answer: هرگاه به يكى از نامهاى خداوند قسم ياد كند خواه نامى باشد كه به غير ذات مقدّس او گفته نمى شود، مانند خدا و اللَّه يا نامى كه به غير او نيز گفته مى شود، ولى از قرائن معلوم است كه مقصودش خداست بايد به آن قسم عمل كند ولی اگر به نامهايى قسم ياد كند كه بدون قرينه، خدا به نظر نمى آيد ولى او قصد خدا را كند بنابر احتياط واجب بايد به آن قسم عمل كند.

لزوم به زبان آوردن قسم [شرایط لفظ قسم ]

Question آیا برای قسم خوردن آن را باید به زبان بیاورد یا همین که نیت کند کافی است؟
Answer: قسم را بايد به زبان بياورد، بنابراين اگر در قلبش بگذراند كافى نيست و در كتابت و نوشتن احتياط، عمل به آن است، ولى آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحيح است.

حکم عباراتی از قبیل (خدا میدونه) و یا (خدا شاهده) [شرایط لفظ قسم ]

Question آیا واژه (خدا میدونه) و یا (خدا شاهده) قسم محسوب می شود؟
Answer: چنین تعابیری قسم محسوب نمی شود.
TotalPages : 658