2 ـ رابطه میان «گناه» و «قطع روزى»

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
تفسیر نمونه جلد 24
1 ـ «انحصارطلبى»، بلاى بزرگ ثروتمندان سوره قلم/ آیه 34- 41


از داستان فوق، ضمناً استفاده مى شود: در میان «گناه» و «قطع روزى» رابطه نزدیکى است، لذا در حدیثى، از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم:
إِنَّ الرَّجُلَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُدْرَأُ عَنْهُ الرِّزْقُ، وَ تَلا هَذِهِ الْآیَةَ: إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّها مُصْبِحِینَ وَ لایَسْتَثْنُونَ فَطافَ عَلَیْها طائِفٌ مِنْ رَبِّکَ وَ هُمْ نائِمُونَ:
«گاه انسان گناهى مى کند و روزى او قطع مى شود سپس امام(علیه السلام) آیات بالا را تلاوت فرمود:
هنگامى که صاحبان باغ سوگند یاد کردند: صبحگاهان میوه ها را بچینند ، و اجازه ندهند حتى یک نفر غیر از آنها استفاده کند، اما بلائى از سوى پروردگارت در حالى که آنها در خواب بودند بر آن باغ مسلط شد و آن را نابود کرد».(1)
از «ابن عباس» نیز نقل شده: «رابطه گناه و قطع روزى از آفتاب هم روشن تر است، چنان که خداوند آن را در سوره «ن و القلم» (سوره مورد بحث) بیان فرموده»!(2)

* * *


1 ـ تفسیر «نور الثقلین»، جلد 5، صفحه 395، حدیث 44.
2 ـ تفسیر «المیزان»، جلد 20، صفحه 37.
1 ـ «انحصارطلبى»، بلاى بزرگ ثروتمندان سوره قلم/ آیه 34- 41
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma