(علیه السلام) ارواحنا فداه است. همان گونه که در حدیثى که مرحوم «ابن میثم» در شرح خطبه بالا نقل کرده است، استفاده مى شود. او مى گوید: من در خطبه اى از آن حضرت سخنى یافتم که در واقع مى تواند شرح خطبه مورد بحث باشد; آنجا که مى گوید:
«یَا قَوْمِ اعْلَمُوا عِلْماً یَقِیناً! إِنَّ الَّذِی یَسْتَقْبِلُ قَائِمُنَا مِنْ أَمْرِجَاهِلِیّتِکُمْ لَیْسَ بِدوُنِ مَا اسْتَقْبَلَ الرَّسُولُ مِنْ أَمْرِجَاهِلِیَّتِکُمْ... وَ لَعَمْرِی لَیَنْزِعَنَّ عَنْکُمْ قُضَاةُ السُّوءِ، وَ لیَقْبِضَنَّ عَنْکُمْ الْمَرَاضَِینَ (المرائین) وَ لَیَعْزِلَنَّ عَنْکُمْ أُمَرَاءَ الْجَوْرِ، وَ لَیُطَهِّرَنَّ الأَرْضَ مِنْ کُلِّ غَاشٍّ وَ لَیَعْمَلَنَّ فِیکُمْ بِالْعَدْلِ، وَ لَیَقُومَنَّ فِیکُمْ بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ; اى مردم! به یقین بدانید جاهلیّتى که امام قائم، ما با آن روبه رو مى شود، کمتر از جاهلیتى که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) با آن روبه رو شد، نخواهد بود... و به جان خودم سوگند! که او تمام قضات فاسد را از جامعه شما دور مى کند و امتیاز طلبان و سازشکاران (یا ریاکاران) را بر مى گیرد و حاکمان جور را معزول مى سازد و زمین را از هر خیانتکارى پاک مى کند و در میان شما به عدل رفتار مى نماید و معیارهاى صحیح را در میان شما بر پا مى دارد.»(1)