5ـ در «کافى» از (ثقه جلیل القدر حفص بخترى) از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «مؤمن به زیارت اهل خود مى آید آنچه در اهل بیت خویش دوست دارد به او نشان مى دهند و آنچه مکروه دارد از وى مستور مى گردد و کافر به زیارت اهل خویش مى آید و آنچه مکروه دارد (اعم از گرفتارى خانواده اش) به او نشان داده مى شود و آنچه دوستش دارد از وى مخفى مى شود. بعضى در هر جمعه، و بعضى به قدر عمل خویش خانواده اش را زیارت مى کند».
این روایت و نظایر آن نشان مى دهد که، ارواح مردگان در حول و حوش زنده ها هستند و همه جا پرواز مى کنند و از جریان زندگانى خبر دارند و فقط اجازه سخن با ما را ندارند.
در روایت دیگر در «کافى» از ابوبصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «هیچ میت مؤمن و کافرى نیست; مگر آنکه وقت ظهر به نزد خانواده اش مى آید و اگر دید آنها اهل اعمال صالح اند خدا را حمد مى کند، و چون کافر اهل خویش را مى بیند که اعمال صالح انجام مى دهند براى او حسرت مى برد».
در «کافى» از اسحاق بن عمار نقل کرده مى گوید: به امام کاظم(علیه السلام) گفتم: «آیا میت خانواده خویش را زیارت مى کند؟ فرمود: آرى. گفتم: در چند وقت؟ فرمود: هر هفته در جمعه در ماه و در سال، به قدر منزلت خود. گفتم: در چه شکلى مى آید؟ فرمود: در شکل پرنده لطیفى بر دیوارهاى آنها مى نشیند و بر آنها مشرف مى شود و اگر آنها را در خیر و خوبى دید شاد مى شود و اگر در بدى و احتیاج دید محزون و غمگین مى شود».
و این روایت چهارم و پنجم کافى نقل شده که، به وقت آمدن دو نفر ملک نیز با او خواهد بود. و خداوند به اهل بیت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) جزاى خیر بدهد که، اگر این حقایق را بیان نفرموده بودند براى ابد در تاریکى و ابهام مانده بودیم; چون این حقایق قابل قیاس و قابل فهم نیست و در عین حال در خور کمال دقت مى باشد و ارتباط عالم برزخ را با عالم دنیا روشن مى کند.
در عالم برزخ
6ـ ابوسه، از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که فرمود: «چون مؤمن به قبر خویش داخل شود، نماز در طرف راست و زکات در طرف چپ قرار مى گیرد احسان از بالا به او مشرف مى گردد، و صبر و استقامت او در کنار مى ایستند و آنگاه که دو ملک سؤال کننده داخل قبر شدند صبر به نماز و زکات مى گوید: به صاحب خودتان که شما را در دنیا به جا آورده است یارى کنید، و اگر نتوانستید، من او را یارى مى کنم».
در حدیث دیگرى از حضرت امام صادق(علیه السلام) نقل شده: «چون میت را در قبرش گذاشتند، شخصى براى او متمثل مى شود و مى گوید: اى شخص! ما سه نفر بودیم، یکى روزى (رزق) تو که با تمام شدن عمرت قطع گردید، دیگرى خانواده ات که تو را گذاشتند و برگشتند ولى من عمل تو هستم که با تو همراه مى باشم و بدان که من کم اعتبارترین آنها در نزد تو بودم (ولى براى تو ماندم)».
در حدیث عجیبى که حتّى از مجسم شدن و دیده شدن عقاید حکایت دارد، از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود: «چون مؤمن به قبر داخل شود به وسعت «دید» چشم، قبرش وسعت یابد و درى برابر او گشوده شود و جایگاه خویش را در بهشت مى بیند، سپس از قبر مردى براى او خارج مى شود که چشمش زیباتر از او ندیده است، و مى گوید: بنده خدا! من زیباتر از تو هرگز ندیده ام، و او جواب مى دهد که; من عقیده خوب و عمل خوب تو هستم که انجام مى دادى و چون کافر به قبرش داخل شود... مردى از قبر بر وى ظاهر مى شود که، زشت ترین کسى باشد که دیده است، و او مى گوید: بنده خدا تو کیستى که زشت تر از تو کسى را ندیده ام؟ جواب مى دهد، من عمل تو هستم که مى کردى و رأى و عقیده خبیث تو هستم».