علما و مفسّرین، از جمله مرحوم طبرسى در مجمع البیان، براى واژه «الله» ریشه هاى متعدّدى ذکر کرده اند، که به سه مورد آن اشاره مى شود:
الف) برخى معتقدند ریشه اصلى الله از «الوهیّت» به معناى محبوب واقع شدن است. و از آنجا که خداوند محبوب بندگان است به وى الله گفته شده است.
ب) برخى دیگر معتقدند این واژه از «وَلَهَ» به معناى علاقه شدید گرفته شده است. و الله به معناى موجودى است که مردم عاشق اویند، و به وى علاقه شدیدى دارند.
ج) گروه سوم بر این اعتقادند که ریشه اصلى کلمه الله، «اَلَهَ» به معناى پناه بردن است. بنابراین، الله پناهگاه همه بى پناهان است. و هیچ پناهگاهى برتر و بالاتر از این پناهگاه نیست، بلکه دیگر پناهگاهها بدون اذن و اجازه او قادر بر پناه دادن نیستند.