این سوره، در «مکّه» نازل شده و داراى 62 آیه است
محتواى سوره «النّجم»
این سوره، به گفته بعضى: نخستین سوره اى است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) بعد از علنى کردن دعوت خود، آن را آشکارا و با صداى بلند در حرم «مکّه» تلاوت کرد، و مشرکان به آن گوش دادند، و همه مؤمنان آن روز، و حتى مشرکان سجده کردند!.(1)
این سوره، به عقیده بعضى از مفسران: در ماه مبارک «رمضان» سال پنجم بعثت نازل گردید.(2)
بعضى گفته اند: این سوره نخستین سوره اى است که آیه «سجده واجب» در آن نازل گردیده،(3) ولى با توجه به این که طبق نقل معروف، سوره «اقرأ» قبل از آن نازل شده، و در پایان آن، آیه سجده است، این نقل بعید به نظر مى رسد.
به هر حال، این سوره به خاطر «مکّى» بودنش بحث هائى از اصول اعتقادى، مخصوصاً «نبوت» و «معاد» دارد، و با تهدیدهاى کوبنده و انذارهاى مکرر به بیدارى کفار مى پردازد.
محتواى این سوره را در هفت بخش مى توان خلاصه کرد:
1 ـ در آغاز سوره، بعد از سوگند پر معنائى، از حقیقت وحى سخن مى گوید، و تماس مستقیم پیامبر(صلى الله علیه وآله) را با پیک وحى «جبرئیل» روشن مى سازد، و ساحت مقدس پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از این که چیزى جز وحى الهى بگوید مبرا مى کند.
2 ـ در بخش دیگرى از این سوره، از «معراج پیامبر» سخن گفته، و گوشه هائى از آن را با عباراتى کوتاه و پر معنى مجسم مى کند، که آن نیز رابطه مستقیمى با وحى دارد.
3 ـ سپس به خرافات مشرکان در زمینه بت ها، و عبادت فرشتگان، و امور دیگرى که جز از روى هوا و هوس نبود، پرداخته، و آنها را سخت در این رابطه نکوهش مى کند، و از پرستش آنها برحذر مى دارد، و با منطقى نیرومند این معنى را اثبات مى نماید.
4 ـ در بخش دیگرى، راه توبه را به روى این منحرفین و عموم گنهکاران باز مى کند، و آنها را به «مغفرت واسعه» حق، نوید مى دهد، و تأکید مى کند: هر کس مسئول اعمال خویش است، و هیچ کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى کشد.
5 ـ براى تکمیل این اهداف، در بخش دیگرى از این سوره، گوشه هائى از مسأله «معاد» را منعکس مى سازد، و دلیل روشنى براى این مسأله از آنچه در نشأه دنیا وجود دارد، اقامه مى کند.
6 ـ مطابق معمول، اشاراتى به سرنوشت دردناک اقوام پیشین که در طریق دشمنى با حق پافشارى و لجاج و عناد داشتند، (همچون اقوام عاد و ثمود و نوح و لوط) مى کند، تا غافلان بى خبر را از این طریق بیدار سازد.
7 ـ و سرانجام، سوره را با امر به سجده و عبادت براى پروردگار پایان مى بخشد.
از امتیازات این سوره، آیات کوتاه و آهنگ خاص این آیات است، که به مفاهیم آن نفوذ عمیقى مى دهد، و قلب و روح خفتگان را بیدار کرده، همراه خود به آسمان ها مى برد.
ضمناً نام گذارى این سوره به «النجم»، به خاطر نخستین آیه این سوره است.
فضیلت تلاوت این سوره
در روایات، فضائل مهمى براى تلاوت این سوره بیان شده است:
در حدیثى از رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: مَنْ قَرَاَ سُورَةَ النَّجْمِ أُعْطِىَ مِنَ الاَجْرِ عَشْرُ حَسَنات، بِعَدَدِ مَنْ صَدَّقَ بِمُحَمَّد(صلى الله علیه وآله) وَ مَنْ جَحَدَ بِهِ: «هر کس سوره «النجم» را بخواند، خداوند به عدد هر یک از کسانى که به پیامبر ایمان آوردند و کسانى که او را انکار کردند، ده حسنه به او عطا مى کند».(1)
و در حدیثى از امام «صادق جعفر بن محمّد»(علیه السلام) مى خوانیم: مَنْ کانَ یُدْمِنُ قِرائَةَ «وَ النَّجْمِ» فِی کُلِّ یَوْم، أَوْ فِی کُلِّ لَیْلَة، عاشَ مَحْمُوداً بَیْنَ النّاسِ، وَ کانَ مَغْفُوراً لَهُ وَ کانَ مُحَبَّباً بَیْنَ النّاسِ: «کسى که پیوسته سوره «النجم» را در هر روز، یا در هر شب تلاوت کند، در میان مردم فردى شایسته شناخته مى شود، خداوند او را مى آمرزد، و محبوبیت در میان مردم به دست مى آورد».(2)
مسلماً چنین پاداش هاى عظیمى، از آن کسانى است که تلاوت این سوره را وسیله اى براى اندیشیدن، و سپس عمل قرار دهند، و تعلیمات مختلف این سوره در زندگى آنها پرتوافکن شود.