در ترسیمى که قرآن مجید از این پیامبر بزرگ در آیات فوق کرده، او را انسانى پاک، پر ارزش، مدبر و عدالت پیشه معرفى مى کند.
در حالى که «توراتِ» تحریف یافته کنونى، او را (العیاذ باللّه) مردى عیاش و هواپرست با نقطه هاى ضعف فراوان معرفى مى نماید و عجب این که در همین کتاب، مناجات هاى سلیمان، اشعار مذهبى او و امثال و حکمتش، در کنار بقیه ابواب «تورات» قرار گرفته که نشان مى دهد او مردى حکیم و وارسته بوده است، و این تناقض عجیبى است که در میان مندرجات «توراتِ» کنونى وجود دارد.
براى توضیح بیشتر در این زمینه به بحث مشروحى که در جلد 18 تفسیر نمونه ذیل آیات 12 تا 14 سوره «سبا» (تحت عنوان چهره «سلیمان» در «قرآن» و «توراتِ» کنونى) آورده ایم مراجعه فرمائید.