5 ـ فلسفه تکبیرات، در «منى»

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
تفسیر نمونه جلد 19
4 ـ وسوسه هاى شیطان در روح بزرگ «ابراهیم» اثر نگذاشت 6 ـ «حج» یک عبادت مهم انسان ساز


مى دانیم، از دستورهائى که در مورد «عید اضحى» در روایات اسلامى آمده است، تکبیرات مخصوصى است که همه مسلمانان، چه آنها که در مراسم حج شرکت کرده اند و در «منى» هستند، و چه
 آنها که در سایر نقاط مى باشند، بعد از نمازها مى گویند، (منتهى کسانى که در «منى» باشند بعد از 15 نماز که نخستین آن نماز ظهر روز عید است، و کسانى که در غیر «منى» باشند بعد از 10 نماز تکرار مى کنند) و صورت تکبیرات چنین است:
«اللّهُ اَکْبَرُ، اللّهُ اَکْبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ، وَ اللّهُ اَکْبَرُ، اللّهُ اَکْبَرُ، وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اللّهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا»، و هنگامى که این دستور را با حدیثى که سابقاً نقل کردیم مقایسه مى کنیم، مى بینیم در حقیقت این تکبیرات مجموعه اى است از تکبیرات «جبرئیل»، «اسماعیل»(علیه السلام) و پدرش «ابراهیم»(علیه السلام) و چیزى افزون بر آن.
و به تعبیر دیگر، این تعبیرات خاطره پیروزى «ابراهیم» و «اسماعیل»(علیهما السلام)را در آن میدان بزرگ آزمایش، در نظرها زنده مى کند، و به همه مسلمانان چه در «منى» و چه در غیر «منى» الهام مى بخشد.
ضمناً، از روایات اسلامى معلوم مى شود: نام گذارى سرزمین «منى» به این اسم به خاطر آن است که ابراهیم(علیه السلام) هنگامى که به این سرزمین رسید و از عهده امتحان برآمد، «جبرئیل» به او گفت: هر چه مى خواهى از پروردگارت بخواه، او از خدا «تمنى» کرد: دستور دهد، به عنوان فداى فرزندش اسماعیل(علیه السلام)، قوچى را ذبح کند، و این تمناى او انجام شد.(1)

* * *

 


1 ـ تفسیر «نور الثقلین»، جلد 4، صفحه 420، حدیث 68.
4 ـ وسوسه هاى شیطان در روح بزرگ «ابراهیم» اثر نگذاشت 6 ـ «حج» یک عبادت مهم انسان ساز
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma