1 ـ از ولایت على(علیه السلام) نیز سؤال مى شود

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
تفسیر نمونه جلد 19
گفتگوى رهبران و پیروان گمراه در دوزخ 2 ـ پیشوایان و پیروان گمراه!


به طورى که قبلاً هم اشاره کردیم، روایات متعددى در منابع شیعه و اهل سنت در تفسیر آیه «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ» وارد شده که، نشان مى دهد، از جمله مسائلى که آن روز از مجرمان سؤال مى شود، ولایت امیرمؤمنان على(علیه السلام)است.
«شیخ طوسى» در «امالى» از «انس بن مالک» از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)نقل مى کند: اِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلى جَهَنَّمَ لَمْ یَجُزْ عَلَیْهِ اِلاّ مَنْ مَعَهُ جَوازٌ فِیْهِ وِلایَةُ عَلِىِّ بْنِ اَبِیْطالِب، وَ ذلِکَ قَوْلُهُ تَعالى: وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ یَعْنِى عَنْ وِلایَةِ عَلِىِّ بْنِ اَبِیْطالِبِ(علیه السلام): «هنگامى که روز قیامت مى شود و صراط بر روى جهنم، نصب مى گردد، هیچ کس نمى تواند از روى آن عبور کند، مگر این که جوازى در دست داشته باشد که در آن ولایت على(علیه السلام)باشد، و این، همان است که خداوند مى گوید: وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ».(1)
در بسیارى از کتب اهل سنت نیز، تفسیر این آیه، به سؤال شدن از ولایت على بن ابیطالب(علیه السلام)، از «ابن عباس» و «ابو سعید خدرى»، از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده است، از جمله کسانى که این حدیث را نقل کرده اند، این دانشمندان هستند:
«ابن حجر هیثمى» («صواعق المحرقه»، صفحه 147).
«عبد الرزاق حنبلى» (طبق نقل «کشف الغمه»، صفحه 92).
علامه «سبط ابن جوزى» («تذکره»، صفحه 21).
«آلوسى» («روح المعانى»، ذیل آیه مورد بحث).
«ابو نعیم اصفهانى» (طبق نقل «کفایة الخصال»، صفحه 360).
و گروهى دیگر.(2)
البته، همان گونه که بارها گفته ایم، این گونه روایات، مفهوم گسترده آیات را محدود نمى سازد، بلکه در حقیقت مصداق هاى روشن آیات را منعکس مى کند، بنابراین، هیچ مانعى ندارد که سؤال از همه عقائد شود، ولى از آنجا که مسأله ولایت، موقعیت خاصى در بحث عقائد دارد، بالخصوص روى آن تکیه شده است.
این نکته نیز شایان توجه است که ولایت به معنى یک دوستى ساده و یا اعتقاد خشک نیست، بلکه، هدف قبول رهبرى على(علیه السلام) در مسائل اعتقادى و عملى و اخلاقى و اجتماعى بعد از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) است، مسائلى که نمونه هائى از آن در خطبه هاى غرّاى «نهج البلاغه» و کلمات منقول از آن حضرت(علیه السلام) منعکس است، مسائلى که ایمان به آن، و هماهنگ ساختن اعمال با آنها وسیله مؤثرى براى خروج از صف دوزخیان و قرار گرفتن در صراط مستقیم پروردگار است.

* * *


1 ـ تفسیر «نور الثقلین»، جلد 4، صفحه 401 ـ «امالى شیخ طوسى»، صفحه 290.
2 ـ براى اطلاع بیشتر در این زمینه، به کتاب نفیس «احقاق الحق»، جلد 3 (طبع جدید) صفحه 104 و «المراجعات»، صفحه 58 (مراجعه 12) رجوع فرمائید.
گفتگوى رهبران و پیروان گمراه در دوزخ 2 ـ پیشوایان و پیروان گمراه!
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma