مسأله ـ خون نفاس باید شرایط زیر را داشته باشد، و گرنه احکام نفاس را نخواهد داشت :
الف) خون ناشى از زایمان باشد، بنابراین خونى که زن قبل خارج شدن طفل مىبیند، نفاس نیست.
ب) خون نفاس ممکن است یک لحظه بیشتر نباشد، ولى بیشتر از ده روز نمىباشد.
ج) احتیاط واجب آن است که خلقت بچّه تمام باشد، بنابراین اگر خون بستهاى از رحم خارج شود و بداند که اگر در رحم مىماند انسان مىشد، باید میان اعمال زنى که از خون پاک است و کارهایى را که حائض ترک مىکند جمع نماید.(1)
مسأله ـ هر گاه شک کند چیزى از او ساقط شده یا نه، یا چیزى که ساقط شده اگر مىماند انسان مىشد یا نه؟ خونى که از او خارج مىشود خون نفاس نیست، و لازم نیست جستجو کند.
سؤال ـ آیا استمرار در خون نفاس هم شرط است؟ اگر زنى به هنگام تولّد بچّه خون ببیند و سپس پاک شود، و روز پنجم دوباره خون ببیند، آیا همه این پنج روز نفاس محسوب مىشود؟
جواب : استمرار در خون نفاس شرط نیست، ولى اگر در اثناء کاملا پاک شود، باید عبادتهاى خود را انجام دهد.
سؤال ـ ده روز نفاس از چه زمانى شروع مىشود؟ اگر خدایى ناکرده بچّهاى در ماه نهم در شکم مادر بمیرد، و چارهاى جز قطعه قطعه کردن او نباشد، و این عمل چندین ساعت طول بکشد، آیا معیار در شروع ده روز، خارج شدن اوّلین قطعه است، یا خروج قطعه آخر معیار است؟
جواب : جواب این مسأله مانند جواب مسأله چند قلوهاست.
سؤال ـ امروزه مسأله «مادر جانشینى» و پرورش نطفه شوهر و تخمک همسرش پس از بارور نمودن در رحم زن دیگر، امرى امکانپذیر و مرسوم است. آیا مادر جانشین
هم به هنگام تولّد آن بچّه «نفساء» محسوب مىشود، یا احکام نفاس مخصوص مادران حقیقى است؟
جواب : آنها هم مشمول احکام نفاس هستند.
سؤال ـ آیا آخرین جزء بچّه، شامل جفت هم مىشود؟
جواب : شامل جفت نمىشود.
سؤال ـ در صورت شک بین خون نفاس و خون زخم، تکلیف زن چیست؟
جواب : در این موارد احتیاط کند؛ یعنى عبادات را انجام دهد و از آنچه بر حائض حرام است پرهیز کند، تا وضع او روشن شود.