سؤال 1224 ـ در موارد شک در ذبح شرعى وظیفه چیست؟ آیا اصل عدم تزکیه جریان دارد، یا اصل حلّیّت و طهارت؟
جواب: در صورتى که مسلمانى اقدام به آن کرده باشد، حکم به حلّیّت مى شود، در غیر این صورت حرام است.
سؤال 1225 ـ در ذبح با دستگاه هاى جدید که یک نفر کلید دستگاه را مى زند و مى رود، اگر به سبب قطع برق، دستگاه به کار نیفتد و پس از مدّتى (با جریان پیدا کردن برق) دستگاه روشن شود و بطور اتوماتیک حیوانات آماده را ذبح کند، آیا این گونه ذبح صحیح است؟
جواب: در صورتى که جهات شرعیّه دیگر رعایت شود، مانعى ندارد.
سؤال 1226 ـ آیا مقلّد مجتهدى که قطع رگهاى چهارگانه را شرط حلّیّت ذبح مى داند، مى تواند از ذبیحه شخصى که تنها قطع حلقوم را شرط حلّیّت مى داند، استفاده کند؟
جواب: اگر یقین داشته باشد جایز نیست; ولى در صورت شک، حمل بر صحّت کند.
سؤال 1227 ـ شرایط حلّیّت جنین در شکم حیوان مذبوح کدام است؟
جواب: باید خِلقتش کامل باشد و مو یا پشم بر بدنش روییده باشد، در این صورت با ذبح مادرش آن هم حلال و پاک است; ولى سزاوار است چنین حیوانى را ذبح نکنند.
سؤال 1228 ـ آیا قطع سر حیوان پیش از خروج روح حرام است؟ اگر حرام است، حرمت آن تکلیفى است یا وضعى؟
جواب: حرام نیست، مکروه است.
سؤال 1229 ـ طبق اعلام بعضى مؤسّسات آگاه، نوع بعضى از جانداران، کمیاب و یا رو به زوال است، به نظر مبارک حضرتعالى شکار آنها براى نگهدارى و یا فروش چه صورتى دارد؟
جواب: سزاوار است براى حفظ این نعمت هاى الهى کوشش شود، و حیوانات کمیاب شکار نشود، تا نوع آنها منقرض نگردد.
سؤال 1230 ـ گروهى از پرندگان در کشورهاى مجاور تحت حفاظت بوده و براى پرورش آنها هزینه هاى کلانى صرف مى شود، آیا شکار آنها در زمانى که به کشور ما مهاجرت مى کنند جایز است؟
جواب: شکار آنها دور از انصاف اسلامى است.
سؤال 1231 ـ اگر نسبت به رعایت قبله و گفتن بسم اللّه واقعاً تردید و شک وجود داشته باشد.
الف) آیا خوردن گوشت آن جایز است؟
ب) پول حاصل از فروش آن چه حکمى دارد؟
ج) این گوشت نجس است، یا پاک؟
جواب: باید فعل مسلم را حمل بر صحّت کرد و مادام که یقین به خلاف نداشته باشد ذبیحه آنها پاک و حلال است.
سؤال 1232 ـ شکار و صید بى رویّه آبزیان، که موجب نابودى نسل آنها خواهد شد، از لحاظ شرعى چه حکمى دارد؟
جواب: اگر موجب ضرر و زیان جامعه گردد حرام است.
سؤال 1233 ـ آیا تماسّ بدن مرطوب اهل کتاب با لاشه ذبیحه موجب نجاست آن مى شود؟
جواب: احتیاط، اجتناب است.