اهل بیت علیهم السلام
ولايت تكوينى : منظور از ولايت تكوينى آن
است كه ولى به اذن خداوند بتواند خارق عادتى انجام دهد، مثل آنچه قرآن مجيد در آيه
49 سوره آل عمران درباره حضرت مسيح 7 بيان كرده است كه مردگان را به اذن خدا زنده
مىكرد و بيماران غير قابل علاج را به اذن خدا شفا مىداد. و اين مطلب درباره همه
معصومين : صادق است.
. عصمت پيامبران و امامان : ما
معتقديم كه پيامبران الهى وامامان : قبل از پيامبرى و امامت و پس از آن معصوم
بودهاند وهرگز گناه و خطا و اشتباهى از آنها سر نزده و نخواهد زد.[1]
. علم غيب ائمّه : اوّلاً علم غيب مدار تكليف نيست. ثانياً علم
ائمّه : ارادى بود، يعنى اگر مىخواستند بدانند مىدانستند ودر بسيارى از موارد
نمىخواستند.
. تصاوير منتسب به حضرات معصومين :
چنانچه تصاوير نامناسبى نباشد و نسبت قطعى به آن بزرگواران ندهند اشكالى
ندارد.
. تشييع نمادين حضرت زهرا 3 : بهتر است به جاى
اين كارها جلسات عزاى آن حضرت را پرشورتر برگزار كنند و به ويژه به شرح دو خطبه[2]
تاريخى آن حضرت بپردازند.
. همسر و فرزندان امام زمان (عجل
الله تعالى فرجه الشريف): از برخى روايات وزيارتنامههاى مربوط به آن حضرت
استفاده مىشود ايشان همسر و فرزندانى دارند امّا جزئيّات آن بر ما روشن
نيست.
. نامگذارى فرزند ائمّه اطهار به نام خلفا :
اين اسامى در آن زمان جزء اسامى معمول بوده است مانند اسم محمّدرضا كه امروز
براى فرزندان خود قرار مىدهيم با آنكه اسم شاه مخلوع نيز بوده است.
. ازدواج اُمّ كلثوم با خليفه دوم : اوّلاً اصل اين ازدواج از
نظر تاريخى مسلّم نيست. ثانياً بر فرض كه قطعى باشد تنها عقد صورت گرفت و خليفه پيش
از عروسى از دنيا رفت. ثالثاً حضرت على 7 با ميل و اختيار با اين ازدواج موافقت
نكرد، بلكه بر اثر فشارهاى حكومت و اوضاع خاصّ آن زمان مجبور بر اين كار شد.[3]
. ديدار با امام زمان(عج) : ديدار با آن حضرت ممكن
است، امّا كسانى كه چنين توفيقى پيدامىكنندآن رابراى ديگران
بازگونمىكنند.
. جزيره خضرا : داستان جزيره خضرا
دقيقآ روشن نيست، ولى امام عصر(عج) و يارانش به يقين در محلّى سكونت
دارند.
. زيارت امامزادگان : زيارت امامزادگانى كه
داراى سند معتبر هستند اشكال ندارد وزيارت بقيّه به قصد رجا مانعى ندارد. ولى اضافه
كردن امامزاده جديد بدون مدرك ودليل معتبر جايز نيست ونمىتوان با خواب و امثال آن
كه باعث سوءِ استفاده افراد سودجو مىشود، مقبره اى را امامزاده معرّفى كرد و
براى آن گنبد وبارگاه ساخت.
. توسعه حرم : اوّلاً
هزينه صرف شده براى ساخت ضريح در مقايسه با كيفيّت بالاى آن كه ساليان طولانى سالم
مىماند مبلغ زيادى نمىشود. ثانياً اماكن مقدس و ضريحها متعلّق به عموم است نه
افراد خاص، پس هزينهها به نفع عموم و براى استفاده عموم خواهد بود.
. محدوده صدق تربت سيّدالشهدا 7: روايات در اين زمينه مختلف
است.دربرخى هفتادذراع ودربرخى چهارميل و در برخى ديگر پنج فرسخ آمده، شايد اينها
اشاره به تفاوت درجات تربت است و احتياط آن است كه آنچه نزديك به قبر است ودر
اختيار قرار مىگيرد استفاده شود، بهويژه در تغييراتى كه براى قبر شريف صورت
مىگيرد مقدارى تربت به دست مىآيد كه اولويّت دارد.
.
روش
صحيح خوردن تربت امام حسين 7 : آن است كه اندكى (مثلاً به اندازه يك عدس) در
مقدارى آب حل كنند و افراد مختلف هر كدام كمى از آن را بنوشند.
. شبيهخوانى : اگر امر خلاف شرع در آن نباشد (مانند روايات
دروغين و استعمال آلات لهو و پوشيدن مردان لباس زنان و مانند آن) و موجب هتك
مقدّسات نشود اشكالى ندارد.
.
لعن و توهين به خلفاى اهلسنّت
: لازم است از كارهايى كه موجب تفرقه صفوف و ايجاد شكاف بين مسلمانان مىشود
خوددارى شود و همه مسلمين در برابر دشمنان اسلام متّحد شوند.
. فلسفه تعدّد زوجات پيامبر 9 : ازدواجهاى آن حضرت براى
كامجويى نبود، بلكه غالبآ جنبه سياسى داشت، يا به منظور شكستن سنّتهاى جاهلى، يا
براى كاستن عداوت، يا طرح دوستى و جلب محبّت اقوام لجوج و متعصّب بود.[4]
[1] . رك: پيام قرآن، ج 7.
[2] . رك: زهرا برترين بانوى جهان.
[3] . شرح بيشتر را در مقالهاى كه در سايت (www.makarem.ir) است مطالعه فرماييد.
[4] . تفسير نمونه، سوره احزاب، آيه 50.