پوشش، نگاه و ارتباط
. فلسفه حجاب :فلسفه حجاب چيز پنهانى نيست، زيرا :
1.برهنگى زنان كه طبعاً
پىامدهايى همچون آرايش، عشوهگرى و امثال آن همراه دارد، مردان ـ بهويژه جوانان ـ
را در تحريك دائم قرار مىدهد؛ تحريكى كه سبب كوبيدن اعصاب آنها وايجاد هيجانهاى
بيمارگونه عصبى و گاه سرچشمه امراض روانى مىشود، مگر اعصاب انسان چقدر مىتواند
بار هيجان را بر خود حمل كند؟
2. آمارهاى مستند نشان مىدهد با افزايش برهنگى در
جهان، آمار طلاق و ازهمگسيختگى زندگى زناشويى در دنيا پيوسته افزايش يافته است،
چرا كه: «هر آنچه ديده بيند دل كند ياد» و هر چه «دل» (در اينجا يعنى هوسهاى سركش)
بخواهد به هر قيمتى باشد به دنبال آن مىرود و به اين ترتيب، هر روز دل به دلبرى
مىبندد و با ديگرى وداع مىگويد.
3. گسترش دامنه فحشا و افزايش فرزندان نامشروع
از دردناكترين پىامدهاى بىحجابى است كه نياز به ارقام و آمار ندارد و ادلّه آن
بهويژه در جوامع غربى كاملاً آشكار است، چندان عيان است كه حاجت به بيان
نيست.
4. موضوع ابتذال زن و سقوط شخصيت او در اين ميان نيز حائز اهمّيّت فراوان
است كه نياز به ارقام و آمار ندارد.[1]
.
حجاب زنان در برابر نامحرم : بر
زنان و دختران لازم است تمام بدن خود جز گردى صورت و دستها تا مچ را در برابر
ديدگان نامحرمان بپوشانند. و اين مقدار به هر نوع لباس غير زينتى كه تنگ و چسبان
نباشد پوشيده شود كافى است، هرچند چادر حجاب برتر است.
.
حجاب زنان در مقابل
محارم : زنان و دختران مىتوانند در برابر محارم، سر و گردن و مقدارى از سينه و
دستها و پاها را نپوشانند، امّا بقيه بدن را بايد بپوشانند و جايز نيست به شكل
نيمه عريان در برابر آنها ظاهر شوند.
.
حجاب زنان در برابر زنان : زنان
مىتوانند در برابر زنان، جز عورتين بقيّه بدن رانپوشانند؛مگراينكه مفسده خاصّى
داشته باشد.
.
پوشش كف و پشت پاى زنان : مچ پا و بالاتر از آن بايد از ديدگان
نامحرم پوشانده شود. نيز سزاوار است كف و روى پا را بپوشانند.
.
سنّ تمييز و
نحوه پوشش در برابر افراد مميّز : سنّ تمييز زمانى است كه مسائل جنسى را درك كند و
بچّهها مختلف هستند وحجاب زن در برابر بچّه مميّز احتياط مستحب است.
.
پوشاندن
موى مصنوعى و كلاه گيس : چون موى مصنوعى وكلاه گيس لباس زينتى است بايد پوشيده
شود.
.
پوشاندن انگشتر و زينتهاى ديگر در برابر نامحرم : پوشاندن زيورآلاتى كه
معمولاً در معرض ديد نامحرم است، مانند انگشتر وحلقه ازدواج، چنانچه مفسده اى
نداشته باشد واجب نيست؛ ولى غير اينها را بايد از ديد نامحرم پوشاند.
.
حدّ پوشش
در خواستگارى : اگر ممكن باشد اين كار (ديدن دختر) را زنان محارم پسر انجام دهند.
در غير اين صورت اگر پسر به خواستگارى رفته و گفتوگوهاى مقدّماتى انجام شده و قصد
ازدواج قطعى است، دختر مىتواند با هماهنگى خانواده به مقدار لازم بدون حجاب (سر و
صورت و گردن و مقدارى از دستها و بازو و مقدارى از پاها) در برابر خواستگار ظاهر
شود.
.
حجاب مردان در برابر نامحرم : مردان مىتوانند سر و گردن ومقدارى از سينه
و دستها و پاها را در مقابل نامحرم نپوشانند، ولى بقيّه بدن را بايد
بپوشانند.
.
حجاب مردان در برابر مردان : مردان مىتوانند در برابر مردان ديگر
(البتّه در جايى كه زنان حضور ندارند) جز عورتين بقيّه بدن را نپوشانند؛ مگر اينكه
مفسده داشته باشد.
.
لباس آستين كوتاه : پوشيدن لباس آستين كوتاه هرگاه تنگ
وچسبان و آستينهاى آن خيلى كوتاه نباشد، اشكالى ندارد.
.
پوشيدن لباس مختصّ
زنان و مردان : اين كار در منزل اشكال ندارد، بلكه هرگاه هر كدام لباسهاى مخصوص
ديگرى را بپوشد و مفاسدى بر آن مترتّب نشود اشكالى ندارد، امّا اگر فسادانگيز باشد
حرام است و در بيرون منزل بهطور كلّى اشكال دارد.
.
طلا براى مردان : زينت به
طلا براى مردان حتّى طلاى سفيد جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى
استفاده از پلاتين كه فلزّ ديگرى است اشكالى ندارد.
.
كراوات : چون در حال حاضر
و در كشور ما اين كار شعار بيگانگان و همبستگى با آنها محسوب مىشود، از آن اجتناب
كنيد. ولى پوشيدن آن در كشورهايى كه جزئى از لباس مردم است، اشكالى ندارد.
.
فلسفه حرمت طلا و ابريشم براى مردان : زينت، جزئى از زندگانى زنان است و به همين
علت اسلام اجازه استفاده زينت، حتّى طلا و لباس ابريشم (البتّه در حدّ معقول و به
دور از اسراف) را به آنها داده و بر مردان حرام كرده است.
.
ديدن فيلم و عكس
نامحرم : هرگاه صاحبان فيلم وعكس را بشناسد ديدن آن جايز نيست و اگر آنها را نشناسد
ومنشأ فساد نشود جايز است.
.
تماشاى مسابقات ورزشى براى بانوان : تماشاى
مسابقاتى نظير كشتى و شنا و جز آن براى زنان از تلويزيون جايز نيست، ولى مسابقاتى
نظير فوتبال و واليبال و جز آن كه قسمت عمده بدن بازيكنان پوشيده است جايز است،
مشروط بر اينكه مفسده خاصّى نداشته باشد.
.
نگاه به زنان نامحرم در تلويزيون :
چنانچه موجب فساد وانحراف نشود و عكسها برهنه يا نيمهعريان نباشد، جايز است.
.
تماشاى تصاوير مبتذل : نگاه كردن به چنين تصاويرى حرام واز مصاديق اشاعه فحشا است و
بايد بهطور جدّى از آن اجتناب شود.
.
عطر زدن براى خانمها در بيرون از منزل :
از اين كار در روايت اسلامى نهى شده است[2] ، ولى چنانچه مقدار كمى براى از بين
بردن بوى عرق و مانند آن استفاده كنند مانعى ندارد.
.
صله رحم با بستگان
گناهكار : هرگاه ادامه رابطه با آنها مفسده داشته باشد و يا ترك آن موجب نهى از
منكر آنان شود مىتوان موقّتآ آن را ترك كرد. در غير اين دو صورت، بايد در حدّ واجب
صله رحم كرد، و در عين حال امر به معروف و نهى از منكر با زبان خوش فراموش
نشود.
.
چت كردن : اين كار با جنس مخالف اشكال دارد و غالباً پىامدهاى منفى به
همراه دارد، مگر اينكه مقدّمه ازدواج باشد كه دراينصورت،بهمقدارى كه براى ازدواج
لازم است اشكالى ندارد.
.
گفتوگو با نامحرم در محلّ كار : هرگاه جهات شرعيّه
مراعات شود و به جز آن دو شخص ثالثى نيز وجود داشته باشد، يا امكان ورود ديگرى بدون
اجازه آنها باشد و سخنان عادى باشد اشكال ندارد.
.
گفتوگو ومراودات دختر و پسر
: هرگاه به قصد ازدواج باشد به مقدارى كه براى ازدواج لازم است اشكالى ندارد؛
البتّه با رعايت شرايط و ضوابط شرعى.
.
دوستى با نامحرم : دوستى با نامحرم جايز
نيست و بايد به صورت جدّى از اين كار پرهيز كرد.
.
دست دادن با نامحرم : دست
دادن با نامحرم جايز نيست واگر آنها را با فرهنگ اسلام آشنا كنيم مشكل حل خواهد شد.
[1] . براى شرح بيشتر رك: تفسير نمونه، ج 14، سوره نور، ذيل آيه 31.
[2] . فروع كافى، ج 5، ص 518.