تبیین و توجیه احتمال دوم

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
قاعده لاضرر
اشکالات وارد بر توجیه احتمال اوّل نظر مختار در معناى حدیث


از آن چه گذشت توجیه احتمال دوم در معناى حدیث «لا ضرر» معلوم مى شود، زیرا در بسیارى از موارد، شبیه احتمال اوّل است; هر چند قابلیت تطبیق با مختار ما در معناى حدیث را نیز دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.
تا این جا توجیه و تبیین وجوه و احتمالاتى که بزرگان در تفسیر معنى حدیث ارائه کرده اند روشن شد، و از نقدها و ایراداتى که ما بر این وجوه مطرح کردیم، نتایج سه گانه اى به شرح ذیل به دست آمد:
اول: کلمه «لا» به معنى نفى است، نه نهى.
دوم: فاعل ضرر در «لا ضرر و لا ضرار» مردم اند، نه شارع مقدّس.
سوم: آن چه نفى شده، خود ضرر و ضرار است، نه احکامى که منشأ ضرر هستند; هر چند نفى ضرر و ضرار، کنایه از عدم امضاى این دو در شرع است. از این امور سه گانه نظر مختار ما در معناى حدیث به دست مى آید.
 
 

اشکالات وارد بر توجیه احتمال اوّل نظر مختار در معناى حدیث
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma