نهایت چیزى که در توجیه این احتمال مى توان گفت این است که بگوییم در نظر عرف، ضررى که جبران شود ضرر به حساب نمى آید، هر چند با دقت عقلى مى توان گفت ضرر حاصل شده است. پس این که شارع به طور مطلق ضرر را نفى مى کند با وجود
این که مى بینیم در خارج ضرر وجود دارد، دلیل بر آنست که شرع در مورد تمام انواع ضررى که از طرف مکلّفین ایجاد مى شود، حکم به جبران کرده است، و ضرر زننده مأمور است که آن را جبران کند; در غیر این صورت نفى کردن ضرر، صحیح نمى باشد. و این قید «عدم تدارک» را ما به دلالت اقتضاء(1) از خارج به دست آورده ایم.