باید توجّه داشت که اگر ثابت شود قید «فى الاسلام» یا «على مؤمن» در روایت وجود دارد، فواید مهمى برآن مترتب خواهد شد; از جمله این فواید، تأیید نافیه بودن «لا» است که شیخ انصارى(قدس سره)، براى اثبات این که این قاعده بر عمومات حکومت دارد، به آن استناد کرده است; و ناهیه بودن «لا» را که موجب مى شود معناى حدیث صرفا یک حکم فرعى ـ به عدم اضرار مردم به یکدیگر ـ باشد را رد مى کند.
توضیح این که، جار و مجرور در «فى الاسلام»، متعلق به فعل عام مقدر است، و به اصطلاح علماى علم نحو، ظرف مستقَر(1)است، بنابراین تقدیر عبارت این مى شود که: «لا ضرر موجود فى الاسلام» ضرر در اسلام وجود ندارد; به این معنا که در احکام
اسلام، حکم ضررى وجود ندارد; و این معنا با حکومت قاعده بر عمومات احکام موافق است. و مناسب نیست که «لا» را ناهیه بگیریم، که در این صورت معناى عبارت این مى شود که «لا تضروا فى الاسلام» در اسلام ضرر نزنید; زیرا اسلام ظرف ضرر زدن مردم به یکدیگر نیست.
و تعجب از محقّق نایینى(قدس سره)(2) است که این اشکال را قبول نکرده و معتقد است با وجود قید «فى الاسلام» نیز مى توان «لا» را
ناهیه گرفت.
منشأ این شبهه، خلط بین معناى اصطلاحى ظرف، و معناى عرفى ظرف و مظروف است که در آینده توضیح تکمیلى آن خواهد آمد.