قاعده «لا ضرر» یکى از مشهورترین قواعد فقهى است که در همه ابواب فقه از عبادات تا معاملات به آن استدلال مى شود، و در بسیارى از مسائل تنها مدرک براى اثبات حکم است.
به همین خاطر بسیارى از علماى بزرگ متأخر درباره آن بحث کرده و رساله هاى مستقلى در مورد آن تألیف نموده و در آن رساله ها معنا، مدرک، فروع، و نتایج این قاعده را بیان کرده اند.
از جمله این بزرگان:
1. العلاّمة الأکبر شیخنا الأعظم، شیخ مرتضى انصارى(قدس سره) است. ایشان علاوه بر آن که در کتاب «فرائد الاصول» در ذیل قاعده اشتغال به مناسبت، بحثى از قاعده «لا ضرر» نموده(1)، رساله مستقلى نیز در این بحث دارد(2) که در ملحقات کتاب مکاسب نیز به چاپ رسیده است.
2. العلاّمة المحقّق شیخ الشریعة اصفهانى(قدس سره).(3)
3. العلاّمة النحریر النایینى(قدس سره).(4)
4. العلاّمة النراقى(قدس سره).(5)
که هر یک از این بزرگان در این بحث به نتایج متفاوتى دست یافته اند; بعضى آن را به عنوان مدرک پذیرفته و در بسیارى از فروع فقهیه به آن استناد مى کنند.
بعضى دیگر پایه هاى آن را تخریب کرده و بر این باورند که نمى توان به این قاعده اعتماد کرده و آن را مستقلاً مدرکِ حکمى از احکام قرار داد.
بعضى دیگر آن را حکم قضایى دانسته، و تنها در ابواب قضا آن را معتبر و مورد اعتماد مى دانند.
بر این اساس شایسته است، در مورد این قاعده به بحث بنشینیم و مدارک، مفاد، و اشکالات وارد بر آن را مفصلاً بررسى کرده تا تکلیف فروعات فقهیّه فراوانى که در ابواب مختلف فقهى بر این قاعده تکیه کرده است روشن شود.(6)