هـ . بيم فقر و ناامنى هاى اقتصادى

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
دائرة المعارف فقه مقارن ج 2
د. عشق به جاودانگىو. فراموشى روز واپسين

بهانه ترس از دچار شدن به فقر و ندارى و ورشكستگى و يا ترس از بروز ناامنى هاى اقتصادى در جامعه، گروهى از دنياپرستان را به جمع اموال و تكاثر آن دعوت مى كند و بدين وسيله با راكد گذاشتن بخشى از ثروت باعث خروج آن از چرخه توليد و اقتصاد مى شوند.
روشن است كه ثروت اندوز با كم ترين احساس ناامنى اقتصادى محتاطانه عمل مى كند و تا
به بازگشت سرمايه و سود دهى آن اطمينان
حاصل نكند آن را در مسير چرخه توليد قرار نمى دهد.
شيطان نيز در القاى خوف از فقر و ورشكستگى بيكار نمى نشيند و پيوسته اين خطر را در پيش روى آنان بزرگ جلوه مى دهد: (إِنَّمَا ذَلِكُمْ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ).(1)
در سوره بقره پس از تأكيد فراوان به انفاق مى فرمايد: «(الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ); شيطان، شما را (به هنگام انفاق) وعده فقر و تهيدستى مى دهد».(2)
در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) تعبير عجيبى در اين زمينه آمده است: «ما يخرج رجل شيئاً من الصدقة حتّى يفكّ عنها لِحْيَىْ سبعين شيطان; هيچ كس چيزى را به عنوان صدقه از مال خود خارج نمى كند مگر آنكه آن را از دو فكّ هفتاد شيطان رهايى بخشد».(3) گويا شياطين با چنگ و دندان خود، اموال را مى گيرند و به آسانى اجازه نمى دهند در راه خدا به نيازمندان انفاق شود و اين چنگ و دندان همان توهّم فقر وناامنى هاى اقتصادى است.

(1) . آل عمران، آيه 175 .
(2) . بقره، آيه 268 .
(3) . صحيح ابن خزيمة، ج 4، ص 105 .
د. عشق به جاودانگىو. فراموشى روز واپسين
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma