حدود و ديات.
فلسفه تنصيف ديه زنان : خون زن و مرد مومن هر دو محترم است، ولى چون ديه جبران
خسارت مادّى است، نه پول خون و پر واضح است كه خسارت حاصل از فقدان مردان در
خانواده غالباً بيشتر از خسارت حاصل از فقدان زنان است، شارع مقدّس ديه مردان را دو
برابر قرار داده است.[1]
.
بيمه ديه زن و مرد : منظور اين است كه اداره بيمه
در قرارداد خود متعهّد مىشود كه در مقابل گرفتن حق بيمه مساوى در صورت تصادف، ديه
مرد و زن را يكسان بپردازد و ارتباطى به مقدار ديه از نظر حكم شرع ندارد.
.
ماههاى حرام : محرّم، ذوالقعدة، ذوالحجة ورجب، ماههاى حرام هستند و ديه با شرايط
خاصى در آن تشديد مىشود.
.
ديه جنين : پيش از آنكه روح در جنين دميده شود داراى
پنج مرحله است: نطفه، علقه، مضغه، عظام، لحم. و ديه آن بنابر احتياط واجب به شرح
زير است :
در بيست روز اوّل (كه نطفه است) پانزده مثقال معمولى طلا ودر بيست روز
دوّم (كه علقه است) سى مثقال و در بيست روز سوم (كه مضغه است) 45 مثقال و در بيست
روز چهارم (كه عظام است) شصت مثقال و در بيست روز پنجم ( كه لحم است) تا زمانى كه
اعضا كامل شود و پيش از آنكه جنين در شكم مادر به حركت درآيد 75 مثقال و پس از
دميدن روح در پسر ديه كامل و در دختر نصف ديه كامل تعلّق مىگيرد.
. ديه جنين بر
عهده كيست؟ ديه جنين بر كسانى است كه در سقط دست داشتهاند و چنانچه مادر با ميل و
اختيار خود را در اختيار طبيب قرار داده كه سقط كند، نيمى از ديه بر عهده اوست
وبايد علاوه بر پرداخت ديه از گناه بزرگى كه مرتكب شدهاند بهطور جدّى توبه كرده و
با اعمال نيك آينده گذشته را جبران كنند.
.
سنگسار : در وضعيّت فعلى كه محذورات
مهمّى بر اين امر مترتّب مىشود مىتوان اعدام را به نحو ديگرى انجام داد.
.
اجراى حدود در ملأ عام : اجراى حدود در ملأ عام در حال حاضر ضرورتى ندارد، بلكه اگر
مستلزم هتك سمعه اسلام شود جايز نيست، مگر درمورد جرايمى كه انعكاس وسيعى در جامعه
داشته و اجراى علنى آن موجب كاهش جرايم شود.
[1] . رك: مقاله «فلسفه تنصيف ديه زنان» در سايت www.makarem.ir.