بیان اهداف بعثت انبیاء(ص) در کلام سید الاوصیاء(ع)

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 

بیان اهداف بعثت انبیاء(ص) در کلام سید الاوصیاء(ع)

Question امام علی(علیه السلام) چه اهدافی را برای بعثت انبیاء بیان فرموده اند؟
AnswerSmall:

حضرت امیرالمومنین(ع) اهداف بعثت انبیاء را این گونه برمی شمارند: 1- توجه دادن مردم به یگانه پرستی و پیروی از حق و عدالت که در فطرت هر کس نهفته است. 2- به یاد آوردن نعمتهای الهی برای استفاده درست از آنها در پیمودن مسیر سعادت. 3- رساندن تعلیمات آسمانی و فرامین الهی به مردم. 4- برگرفتن حجاب های غفلت و گناه از اذهان مردم برای آشکار کردن گنجینه های دانش در عقل بشر. 5- تذکر دادن آیات الهی به مردم برای توجه شان به خدا و بیدار شدن شان از خواب غفلت.

AnswerLarge:

امام علی(علیه السلام) در خطبه اول نهج البلاغه به چهار هدف عمده در مورد بعثت انبیا اشاره فرموده است: نخست مطالبه پیمان فطرت. خداوند، معارف توحیدى را در سرشت انسان قرار داده و هر انسانى اگر با این فطرت دست نخورده، پرورش یابد و آموزشهاى نادرست، او را منحرف نسازد و پدران و مادران مشرک، روح او را آلوده نکنند به طور طبیعى و فطرى یگانه پرست خواهد بود و در سایه این فطرت توحیدى به نیکیها و حق و عدالت پایبند خواهد بود، پیامبران مى آیند تا انسانهاى منحرف شده را به فطرت توحیدى باز گردانند.
دوّم این که: نعمتهاى فراموش شده الهى را به یاد او آورند، چرا که در وجود انسان نعمت هاى مادّى و معنوى بسیار است که اگر از آن به خوبى بهره گیرى کند مى تواند کاخ سعادت خود را بر پایه آنها بنا نماید، ولى فراموش شدن این نعمتها، سبب از دست رفتن آنها مى شود، درست همانند باغبانى که نه از آبهاى موجود باغ براى آبیارى استفاده مى کند و نه از میوه هاى درختانش به موقع مى چیند. هرگاه کسى بیاید و این نعمت هاى فراموش شده را به خاطر او بیاورد، بزرگ ترین خدمت را به او کرده است و انبیا چنین بوده اند.
سوّم این که: از طریق استدلالات عقلى (علاوه بر مسائل فطرى) بر آنها اتمام حجّت کنند و تعلیمات آسمانى و فرمان هاى الهى را به او برسانند.
چهارم این که: گنجینه هاى دانش که در درون عقلها نهفته است براى او آشکار سازند چرا که دست قدرت پروردگار، گنجینه هاى بسیار عظیم و گرانبها در درون عقل آدمى نهاده که اگر کشف و آشکار شوند جهشى عظیم در علوم و دانشها و معارف حاصل مى شود، ولى غفلت و تعلیمات غلط و گناهان و آلودگیهاى اخلاقى، پرده هایى بر آن مى افکند و آن را مستور مى سازد. پیامبران این حجابها را بر مى گیرند و آن گنجینه ها را آشکار مى کنند.
سپس به پنجمین هدف، پرداخته و نشان دادن آیات الهى را از سوى پیامبران در عالم آفرینش به انسان یادآور مى شود، مى فرماید: (و هدف این بود که آیات قدرت خدا را به آنان نشان دهند)؛ «وَیُرُوهُمْ آیاتِ الْمَقْدِرَة» و بعد به شرح این آیات پرداخته، مى فرماید از جمله:
(سقف برافراشته آسمان که بر فراز آنها قرار گرفته.
و این گاهواره زمین که در زیر پاى آنها نهاده.
و آن وسایل زندگى که حیات را به آنها مى بخشد.
و آن اجلها و سرآمدهاى عمر که آنها را فانى مى سازد.
و آن مشکلات و رنجهایى که آنان را پیر مى کند.
و حوادثى که پى در پى بر آنان وارد مى گردد).
«مِنْ سَقْف فَوْقَهُمْ مَرْفُوع وَ مِهاد تَحْتَهُمْ مَوْضُوع وَ مَعایِشَ تُحْیِیهمْ و آجال تُفْنیهِمْ وَ اَوْصاب(1) تُهْرِمُهُمْ (2) وَ اَحْداث تَتابَعُ عَلَیْهِمْ».
در واقع این امور ترکیبى است از اسرار آفرینش در آسمان و زمین، و وسایل و اسباب زندگى و همچنین عوامل فنا و درد و رنج که هر کدام مى تواند انسان را به یاد خدا بیندازد و همچنین حوادث گوناگونى که مایه عبرت و هوشیارى انسانهاست و به این ترتیب پیامبران مجموعه اى از تعلیمات را به انسان مى دهند که هر کدام مى تواند سطح معرفت او را بالا برد یا بر بیدارى و آگاهى او بیفزاید یا او را از خواب غفلت بیدار کند. (3)

Peinevesht:

(1). «اوصاب» از مادّه «وَصَبَ» به گفته مفردات به معناى بیمارى مزمن است و سپس واصب به هر چیزى که به طور دائم وجود داشته باشد اطلاق شده است و در کلام امام(علیه السلام) به معناى مشکلات و رنجهاى مداوم است

TarikheEnteshar: « 1392/11/16 »
CommentList
*TextComment
*PaymentSecurityCode http://makarem.ir
CountBazdid : 2327